Abstract
המאמר עוסק בפרשנות המסורתית לשאלת סדר חלקי היממה – יום ולילה או לילה ויום – בסיפור הבריאה (בראשית א) ובמתחייב מכך לתחילתו ולסופו של יום השבת. הוא מתמקד בפירוש רשב"ם ומה שאירע לו (קרוב לוודאי בעקבות איגרת השבת"), ובפירוש ראב"ע ויציאתו להגנת השבת ב"איגרת השבת", בהתאם לגבולות הזמן שנקבעו לה בהלכה. במאמר מובאת קריאה מוארת בפירושי רשב"ם וראב"ע וב"איגרת השבת", והוא מבהיר את דרכו הפשטנית של רשב"ם, המאפשרת להתעלם מן ההלכה בפירוש לטקסט בעל אופי סיפורי (כסיפור מעשה הבריאה) אך לא בטקסט חוקתי, שפירושו מחויב בהכרח להלכה. המאמר דן גם בשאלה מה עורר את קצפו של ראב"ע על פירוש רשב"ם לגבולות השבת בסיפור הבריאה, והוא מצביע על דוגמות בפירוש ראב"ע שבהן לא נמנע מלפרש בניגוד למסורת חז"ל. עובדה זו מעצימה את השאלה מדוע מה שהרשה ראב"ע לעצמו לא הרשה לרשב"ם. דומה שמילה מכריעה בטקסט המקראי, הקושרת בין הסיפור לחוק, היא שגרמה לראב"ע להתנגד נמרצות לפירוש מעשה הבריאה בדרך הסוטה ממסורת חז"ל, המקדימה את הלילה ליום.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 105-116 |
Number of pages | 12 |
Journal | מורשת ישראל |
Volume | 15 |
State | Published - 2018 |
IHP publications
- IHP publications
- Ibn Ezra, Abraham ben Meïr -- 1089-1164
- Samuel ben Meir -- active 11th century-12th century
- Time in the Bible
- Bible -- Criticism, interpretation, etc
- Bible -- Genesis
- Controversy (Jewish law)
- Jewish law
- Time -- Religious aspects -- Judaism
- Creation
- Sabbath