אמות מידה לאבחון וטיפול בריפוי בעיסוק לילדים בני 10-3 שנים עם הסתמנות מרכזית של הפרעת קשב

כרמית פריש, ג'רי הן-מרקוביץ, בתיה רון-בצלאל, הלה מושיוב, יהודית דרורי, מירב שנרך-וודה, ענת אבירן, סמדר סבן, עדי בכרך, לונה צרפתי-בן-נאים, יונת יבזורי, מרב גליס, אורלי בר, עדינה הרטמן-מאיר, עמנואל תירוש, שרה רוזנבלום

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

ריפוי בעיסוק הינו מקצוע טיפולי, שיקומי וחינוכי, הנמנה על מקצועות הבריאות ומעוגן בחוק בישראל. מטרת מקצוע זה היא לסייע לאדם להיות מעורב בעיסוקים בעלי משמעות עבורו ולשפר איכות חיים. אצל ילדים עם תסמיני הפרעת קשב, האבחון והטיפול בריפוי בעיסוק מתמקד בשיפור התפקוד היום-יומי שלהם בבית, בגן, בבית ספר ובחברה. ילדים עם תסמינים של הפרעת קשב מצויים בסיכון לקשיים ולהשפעות שליליות על תפקודם בכל תחומי החיים כבר בגיל 3 – 5 שנים. זיהוי מוקדם של הקשיים בתפקוד היום-יומי ומתן טיפול בעקבותיו עשויים למנוע התפתחות של סיבוכים רגשיים חברתיים משניים. הטיפול ההתנהגותי שפותח לאוכלוסייה זו מתמקד רובו בתסמיני הליבה של הפרעת הקשב ובהקניית מיומנויות הוריות. הטיפול בריפוי בעיסוק מתבסס על תיאוריות ולפיהן הפרעת קשב היא למעשה עיכוב או פגיעה בהתפתחות התפקודים הניהוליים. בהתאם לכך, בטיפול ריפוי בעיסוק ניתן מענה לקשיים בתפקוד היום-יומי הנובעים מחסרים במגוון תפקודים ניהוליים כגון: עכבה, בקרה, יזימה והתמדה, ויסות רגשי, זיכרון עבודה, תכנון ופתרון בעיות. מטרת מסמך זה היא להבהיר מתי מומלץ להפנות ילדים בני 3 - 10 שנים עם תסמיני הפרעת קשב לאבחון וטיפול בריפוי בעיסוק, ולאילו מטרות. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)H157-H164
Journalכתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
Volume30
Issue number3
StatePublished - 2021

IHP publications

  • IHP publications
  • Attention-deficit-disordered children
  • Attention-deficit-disordered youth
  • Medical care
  • Occupational therapy
  • Occupational therapy for children

Cite this