Abstract
לקראת סוף העשור הראשון של המאה העשרים ואחת יצאו בישראל בזה אחר זה שלושה סרטים שמרכז עלילתם הוא מקרה לבנון הישראלי. שלושתם יצאו לאקרנים לאחר מלחמת לבנון השנייה אך אינם עוסקים בה אלא בניסיון לבחון בדיעבד את מלחמת לבנון הראשונה ואת נסיגת צה"ל מדרום לבנון בשנת 2000. הסרטים המוצגים במאמר הם 'בופור' (סרטו של יוסף סידר מ-2007), 'ואלס עם בשיר' (סרטו של ארי פולמן מ-2008) ו'לבנון' (סרטו של שמואל מעוז מ-2009). המחבר טוען שמאז סוף שנות השבעים הקולנוע הישראלי קשור פחות מבעבר לנרטיב הלאומי. בעשורים האחרונים הוא רבגוני ורב-קולי יותר, ומשקף מגוון עמדות ואידיאולוגיות. הוא ביקורתי יותר כלפי סיפור המסגרת הביטחוני-ממסדי, ישראל כבר אינה מוצגת תמיד כצודקת וה"אויב" אינו בהכרח רק רע חורש מזימות. גם הסרטים הישראליים העוסקים בלבנון אשר נעשו בשנים האחרונות אכן מבקרים את הממסד המדיני והביטחוני, ומציירים תמונה קשה של מקרה לבנון. אולם באותה עת הם מציעים לצופים פריזמה שדרכה ניתן להבינו: הם מצדיקים את מעשי החיילים, יוצרים סולידריות ומחזקים את הזהות הקולקטיבית, בעיקר דרך ההזדהות עם הצבא ולוחמיו. האופן שבו הם ממסגרים את מקרה לבנון - על ידי הצגתו כמקרה חד–פעמי שהסתיים, על ידי בידודו מהיבטים אחרים של הסכסוך הישראלי-ערבי, על ידי יצירת מוטיב של אחוות לוחמים ועל ידי ניתוק בין מי שנוטל חלק בסכסוך לבין עצם קיומו - מאפשר לצאת נגד "המצב" ובכל זאת לשמר את האתוס הלאומי הישראלי. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 313-325 |
Number of pages | 13 |
Journal | תיאוריה וביקורת |
Volume | 41 |
State | Published - 2013 |
IHP publications
- IHP publications
- בופור (סרט)
- ולס עם באשיר (סרט הנפשה)
- לבנון (סרט)
- מבצע שלום הגליל
- Operation Peace for Galilee, 1982-1985
- מלחמה בקולנוע
- Motion pictures and war
- קולנוע ישראלי
- Motion pictures -- Israel
RAMBI Publications
- Rambi Publications
- סידר, יוסף -- 1968- -- בופור (סרט)
- פולמן, ארי -- 1962- -- ואלס עם באשיר (סרט)
- מעוז, שמוליק -- לבנון (סרט)
- Motion pictures -- Israel
- Lebanon War, 2006