Abstract
על פי מילון אבן שושן, דיוקן הוא מחד "מראה הפנים, תואר-פרצוף של אדם," אך בה בעת גם "פורטרט, ציור של פני אדם," דהיינו ייצוג מראה פניו של אדם: "תואר פנים, מראה הפנים" במילותיו של מחבר המילון. משמעות זו טמונה במונח עצמו, הלקוח מהמילים היווניות dyo (שניים) eikon (תמונה), או במילים אחרות - דימוי שני, עצם חזותי המורה על מראה הפנים, מתווסף אליו וכופל אותו. משתמע מכך שדיוקן הוא ייצוג מעצם מהותו - סובייקט שהפך לאובייקט. סוגיה זו בולטת במיוחד בכל הנוגע לדיוקן עצמי, הממזג בין המצויר, הצייר והצופה, אשר מתלכדים לכדי דימוי אחד, 'אני' שנעשה 'אתה' ובתהליך של הזרה הופך ל'הוא', כפי שעולה בבירור מדיוקנו העצמי של נורמן רוקוול מ-1970. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 2009 |
Number of pages | 1 |
Journal | היסטוריה ותיאוריה |
Volume | 13 |
State | Published - 2009 |
IHP publications
- IHP publications
- Portraits