Abstract
בשנת 1969, שנים ספורות לאחר שנטש את לימודי המשפטים כדי להפוך לאמן, נסע אנסלם קיפר לטייל בשווייץ, צרפת ואיטליה, שם יצר סדרת צילומים המתעדים אותו במרחב האירופי כשהוא עוטה בגדים המזכירים מדי אס.אס. ומצדיע במועל יד. צילומים אלו הולידו ביקורות קשות, אשר התמקדו בנטיותיו הנאו-נאציות לכאורה. בתגובה לביקורות טען האמן: "אינני מזדהה עם היטלר, אך עלי לחזור על מעשי העבר כדי להבין את הטירוף". ואמנם, אף שצילומיו המוקדמים מעוררים רגשות קשים בלב המתבונן, סקירה סגנונית ואיקונוגרפית מדוקדקת של סדרת העבודות "שערך הזהוב מרגריטה – אפר שערך שולמית", מבהירה את ניסיונותיו החוזרים ונשנים להתעמת עם עברו הלאומי. דרך הדיון ב"פוגת המוות" של פאול צלאן, למול הגיבורה המיוסרת מהספר פאוסט של יוהן וולפגנג פון גתה, מנותח הקשר העמוק, הבלתי ניתן להפרדה, בין היהודי לבין הגרמני, המצוי בלב עבודתו של קיפר. ניתוח זה מראה כי אכן צילומיו המוקדמים היו נקודת מוצא לעיסוק מתמשך בעבר הגרמני, אשר התחיל בבחינת סמלים נאציים מוכרים בניסיון לכונן את זהותו האישית, והמשיך דרך עיסוק כמעט אובססיבי בזהות קורבנות הנאציזם. אלא שקורבנות אלו אינם היהודים בלבד, אלא יהודים וגרמנים כאחד, השלובים יחדיו לבלי התר, כעולה מן הדיון במוטיבים של השרפה, הקש והאלכימיה המצויים בלבה של הסדרה הנדונה. מבעד לשני ההיבטים האמורים, הסגנוני והאיקונוגרפי, מראה המחברת כי דרך בחינת העבר עסק קיפר בסדרה הנדונה במוות ובאבל, ולא בהחייאה ובהתחדשות של סמלים נאציים כפי שהיה נראה בראשית דרכו כאמן.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 264-289 |
Number of pages | 26 |
Journal | פרוטוקולאז' |
Volume | 20 |
State | Published - 2011 |
IHP publications
- IHP publications
- קיפר, אנסלם
- צלן, פאול -- פוגת המות
- ספרות ואומנות
- Art and literature
- יהודים וגרמנים
- Jews -- Relations with Germans
- מוות באומנות
- Death in art
- שכול באומנות
- Bereavement in art
- אומנויות ופוליטיקה
- Arts -- Political aspects
RAMBI Publications
- Rambi Publications
- קיפר, אנסלם -- 1945-
- צלאן, פאול -- 1920-1970
- Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Influence
- Jewish art -- Germany