בדיקת תוקף ומהימנות השאלון (DCDQ) DEVELOPMENTAL COORDINATION DISORDER לצורך התאמתו לאוכלוסיית הילדים בישראל

רותי טראוב בר אילן, עמיה ולדמן-לוי, שולה פרוש

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בשנים האחרונות מופנים להערכה וטיפול בריפוי בעיסוק ילדים רבים עקב Developmental Coordination Disorder (DCD). מרפאים בעיסוק משתמשים באבחונים ישנים וחדשים כדי לאבחן את הקשיים העומדים בבסיס האבחנה, אולם בישראל עדיין לא הותאם אף כלי סינון מכל סוג שהוא לאוכלוסיית ילדים אלו. שאלון ה-DCDQ (Developmental Coordination Disorder Questionnaire) (Wilson, Kaplan, Crawford, Campbell & Dewey, 2000) הוא כלי סינון המיועד להעריך את התפקוד המוטורי של ילדים עם DCD בגיל בית ספר, באמצעות דיווחי הוריהם. מטרת המחקר הייתה לבדוק את תוקף השאלון ואת המהימנות שלו בגרסתו העברית, בקרב אוכלוסיית ילדים ישראלית. שיטה: אוכלוסיית המחקר כללה 56 ילדים בני 12.9-6.11 שנים. מהם 28 ילדים החשודים כסובלים מ-DCD ו-28 ילדים שהותאמו לקבוצה הראשונה לפי מגדר וגיל ושאינם חשודים כסובלים מ-DCD. נבדקו תוקף תוכן, תוקף מבנה ומהימנות פנימית. תוצאות: נמצא כי לשאלון תוקף מבנה גבוה בהיותו מבחין בין קבוצות הילדים עם DCD וללא DCD כשהציון בו איננו תלוי בגיל הנבדקים. כמו כן, הממצאים מורים על כך שהשאלון בעל מהימנות פנימית גבוהה. לסיכום אפשר לציין כי ה-DCDQ בעל איכויות פסיכומטריות גבוהות ומתאים לשימוש כשאלון סינון בישראל. (תקציר מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)175-191
Number of pages17
Journalכתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
Volume14
Issue number4
StatePublished - 2005

IHP publications

  • IHP publications
  • Apraxia
  • Developmental disabilities -- Diagnosis
  • Evaluation
  • Measurement
  • Occupational therapy for children
  • Questionnaires

Cite this