Abstract
מטרת מחקר זה הייתה לבדוק הבדלים בתחושת המסוגלות-העצמית בביצוע תפקודי בקרב ילדים עם הפרעת קשב לפני ואחרי התערבות בגישה קוגניטיבית-תפקודית Cog-Fun. כמו כן, לתאר את ההתערבות, ובכלל זה תיאור מקרה קצר. שיטה: ההתערבות Cog-Fun, שכללה 10 מפגשים שבועיים, הועברה בהפרש של שלושה חודשים לשתי קבוצות של ילדים בני 10-7 שנים עם הפרעת קשב והוריהם (קבוצה א', N=50, קבוצה ב', N=49). החלוקה לקבוצות הייתה אקראית. לשם בדיקת ההבדל בביצוע תפקודי בעיסוקים יום-יומיים ותחושת המסוגלות-העצמית של הילדים, נעשה שימוש בדיווח עצמי של הילדים ב-(Canadian Occupational Performance Measure (COPM ל-3 מטרות תפקודיות בממוצע, תוך כדי ההתערבות ובסיומה. כמו כן, נבדקו המתאמים בין תפקודים ניהוליים, לפי הציון המסכם של שאלון ה- Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF, גרסה להורה, לפני ההתערבות לבין ציון ממוצע של ה-COPM הראשוני ובסיום ההתערבות. תוצאות: לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות מבחינת משתנים דמוגרפיים ואישיים. נמצא הבדל מובהק בין הציון הממוצע בחלק של תפיסת היכולת הביצועית של ה- COPM הראשונית ואחרי ההתערבות, וניכר שיפור של ממש בשתי הקבוצות (Partial η² = .738). לא נמצא מתאם מובהק בין ממוצע ציוני ה-BRIEF לבין הציון הממוצע הביצועי של ה-COPM הראשוני ובסיום ההתערבות (p>.5). מסקנה: ממצאי המחקר מציעים שהתערבות Cog-Fun עשויה להיות יעילה לשיפור בביצוע התפקודי ובתחושת המסוגלות-העצמית בקרב ילדים עם הפרעת קשב. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 235-249 |
Number of pages | 15 |
Journal | כתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק |
Volume | 26 |
Issue number | 3 |
State | Published - 2017 |
IHP publications
- IHP publications
- Attention-deficit-disordered children
- Attention-deficit-disordered youth
- Executive functions (Neuropsychology)
- Medical care
- Occupational therapy
- Self-efficacy