בין שחרור להעצמה: הרהורים ביקורתיים על תפיסת הזהות בגרסאות הפוסט-מודרניסטיות של הפדגוגיה הביקורתית

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר מבקש להתמודד עם בעיותיה של תפיסת הזהות הטבועות בגרסאותיה הפוסט-מודרניסטיות של הפדגוגיה הביקורתית. גרסאות אלה אמנם מנסחות את הגיונן השוויוני במונחים של חופש ושל שחרור מדיכוי, אלא שבחוסר יכולתן לתפוס את ממדיה הסותרים והמורכבים של הזהות, ובנטייתן הרדיקלית לבסס את החירות על רכיביה השליליים בלבד, כלומר על מה שאינה, הן גוזרות תפיסת זהות בלתי ממשית בעליל. תפיסה זו אינה מצליחה לגשר על המתח שבין הפרט לכלל ואף לא על המתח שבין השחרור להעצמה, והיא נושאת בחובה פוטנציאל לדיכויה של הזהות ולדלדול ערכה הקיומי. באמצעות ניסוחה מחדש של הביקורת מבקש המאמר לאשש את חשיבותה של סוגיית הזהות בפדגוגיה הביקורתית ולדון באופי הבנייתה המורכב. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)149-166
Number of pages18
Journalמגמות: רבעון למדעי ההתנהגות
Volume49
Issue number1
StatePublished - 2013

IHP publications

  • IHP publications
  • Critical pedagogy
  • Identity (Psychology)
  • Ideology
  • Postmodernism
  • Power (Social sciences)

Cite this