Abstract
משה הלברטל מתמודד במאמר זה עם שאלת משמעותו של הרוע בעקבות משפט אייכמן. הוא מברר את טיעונה של חנה ארנדט בדבר "הבנליות של הרוע" שאפיינה את פשעיו של אייכמן ובוחן אותה באופן ביקורתי. כמו כן הוא מראה כיצד גרשם שלום מנסה להסביר את הרוע הנאצי, כפי שהתגלה בפשעיו של אייכמן במונחים של מיסטיפקציה. הלברטל דוחה את שתי הגישות האלה בטענה שהן מחמיצות את ייחודו ואת עומק משמעותו של הפשע הנאצי. במקומן הוא מפתח במאמר את המושג "רוע רדיקלי" השונה במהותו מהרוע ה"רגיל" בכך שהוא משקף לא את חציית הגבולות בין הטוב לרע אלא את הניסיון חסר הגבולות "להיות כאלוהים" ולהתוות אותם מחדש באופן המנוגד לעמידה היסודית של האדם מול העולם. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 12-19 |
Number of pages | 8 |
Journal | בשביל הזיכרון |
Volume | 7 |
State | Published - 2010 |
IHP publications
- IHP publications
- Eichmann, Adolf -- 1906-1962
- Good and evil
- Arendt, Hannah -- 1906-1975
- Scholem, Gershom -- 1897-1982