הבנה נכונה של דברי ראב"ע בתחילת פרשת ואתחנן

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

בתחילת פרשת ואתחנן כתוב בפירושו של ראב"ע כך: (כג) ואתחנן. הטעם וכבר התחננתי, כי כאשר הזכיר יהושע (ו)אמר צויתיו בעבור כי אינני עובר עמכם, כי התחננתי לה' לעבור עמכם, בעבור כי לגדולת ה' אין חקר, וחדשים לבקרים רבה אמונתך (איכה ג, כג). (כד) אתה החלות, אמר חכם מהחכמים: אתה החלות להראות את עבדך את גדלך, בשמים ובארץ במעשים שנוהג העולם בם... כך מופיעים הדברים בחומש 'תורת חיים' שבהוצאת מוסד הרב קוק בעריכת הרב מרדכי ליב קצנלנבוגן (כמו גם בחומשים אחרים), ונוספה הערה מאת אשר וייזר בסופו של הביאור לפסוק כג: "חשב אולי יתחדש גם דבר, ויותר לו להיכנס לארץ הטובה". לפי זה כוונת ראב"ע במילים "בעבור כי לגדולת ה'... " היא טעם לתחינתו של משה. אמנם לא התבאר מה הקשר בין גדולת ה' שאין לה חקר לבין האפשרות שיתחדש דבר בעניינו של משה באפשרות כניסתו לארץ; ודברי ראב"ע נראים סתומים. המאמר משווה בין נוסחי כתבי היד השונים.
Original languageHebrew
Pages (from-to)27-30
Number of pages4
Journalהמעין
Volume50
Issue number4
StatePublished - 2010

IHP publications

  • IHP publications
  • Criticism, Textual
  • Ibn Ezra, Abraham ben Meïr -- 1089-1164
  • Bible -- Criticism, interpretation, etc

Cite this