Abstract
המאמר מתאר מחקר עיצוב של סביבה לימודית חדשנית להוראת חיבור וחיסור שברים עשרוניים לתלמידים מתקשים במתמטיקה, המבוססת על שלושה עולמות תיאורטיים: למידה בהקשר, למידה מבוססת משחק בשילוב חלונות למידה ותיווך של מורה. הסביבה עוצבה כדי לנסות ולתת מענה לקשיים של התלמידים במתמטיקה ולערב אותם באופן פעיל בבניית הידע. 23 תלמידים השתתפו בלמידה בקבוצות קטנות במהלך שמונה שבועות, בשני סבבים. הנתונים שנאספו כללו 34 קלטות וידאו ו-20 צילומי וידאו של מסכי המחשב ומבעי התלמידים. מניתוח הסבב הראשון נמצא כי לחץ הזמן במשחק, תחרות המורה עם המחשב וחוסר אחידות בייצוגים המתמטיים הכשילו למידה בסביבה. כתוצאה מכך נעשו שינויים משמעותיים והסבב השני אופיין על ידי זמן מחשב קצר יותר במהלכו ניתנה עדיפות לחלונות למידה משחקיים שאינם תלויי זמן, מעבר דידקטי עדין מהמוחשי למופשט, בקרה עצמית בסביבת המחשב ופיתוח נורמות חברתיות וחברתיות מתמטיות של דיון. הלמידה בסבב השני אופיינה בסינרגיה בין הפיגומים בסביבה, מה שהוביל לכך ש-82 אחוזים מהתלמידים הצליחו לשנות חלק מדפוסי ההתנהגות האופייניים לתלמידים מתקשים, לבנות אסטרטגיות חישוב המבוססות על משמעות, ולהשתמש בידע זה בהקשרים שונים. מסקנה מרכזית היא שתלמידים חלשים יכולים להגיע לשיח מתמטי עשיר. המשחק וחלונות הלמידה היוו כלי יעיל להוראה לתלמידים אלה, אך נדרשת גם הפנמה של נורמות חברתיות מתמטיות שמעודדות למידה של משמעות. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 29-37 |
Number of pages | 9 |
State | Published - 2014 |
IHP publications
- IHP publications
- Computer games
- Computer-assisted instruction
- Decimal fractions
- Learning
- Mathematics -- Study and teaching
- Slow learning children
- Teachers