Abstract
המאמר משווה בין האסלאם הסופי לבין הבודהיזם הסיני מאסכולת 'המרכבה הגדולה' (מהאיינה), באמצעות השוואה בין רעיונותיהם של שניים מנציגיהן החשובים ביותר של תורות אלה: מחמד ג'לאל אל-דין רומי - הוגה ומשורר סופי בן המאה השלוש-עשרה, ו"התעוררות האמונה במהאיינה" - טקסט בודהיסטי סיני מכונן מהמאה השלישית לספירה. הסוגייה העיקרית שההשוואה מתמקדת בה היא גישתן של שתי התורות ליחס שבין האמת החלקית, היומיומית או היחסית, לבין האמת המוחלטת העומדת בבסיס הקיום. השוואה זו מעניינת במיוחד מכיוון שאפשר להצביע על דמיון מסוים בין התורות ,אך גם על הבדלים ניכרים ביניהן. במבט ראשון, עולה משתיהן ניחוח מוניסטי: הן מזכירות אמת מוחלטת הנוכחת ביקום כולו, והאדם ע"פ תפיסתן, הוא חלק מאמת זו. אולם במבט מעמיק יותר, מתגלה שוני רב. כתביו של רומי צמחו בתרבות האסלאמית, במסגרת תורה דתית מונותיאיסטית הדוגלת באל יחיד וכל יכול, בעוד "התעוררות האמונה במהאיינה" שייך למסורת הבודהיסטית, תורה הודית אגנוסטית ביסודה, המבליטה את האמונה באמת פנימית. על כן מעניין לראות בהשוואה זו מקרה מבחן, ולבדוק אם דמיון בעקרונות מסוימים ובמינוח יכול לגשר על הפער העמוק בין תורה מונותיאיסטית לבין תורה שאינה כזאת (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 63-83 |
Number of pages | 21 |
Journal | ג'מאעה |
Volume | 16 |
State | Published - 2007 |
IHP publications
- IHP publications
- Buddhism
- Philosophy, Comparative
- Sufism