הטטרמטר הסנדלרי: אלתרמן בנוסח ארגוב

נפתלי וגנר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

תמליליו של נתן אלתרמן הפיקו מסשה ארגוב את מיטב לחניו, אך דבר זה לא מנע ממנו לקבול על הטקסטים שאלתרמן הועיד להלחנתו. משתמע מטענותיו שאלתרמן סובל כביכול מקיבעון רתמי המתבטא בדגם אחיד החוזר ונשנה ברבים מתמליליו. מחבר המאמר עושה ניסיון לאתר את הדגם המטרי האלתרמני שאליו מתכוון ארגוב ובוחן כיצד הלחן מתמודד עם האחידות המשקלית של הטקסט, וכיצד הוא חורג ממנה בהתאם לתכני השירים ומבעיהם השונים. במרכז הדיון עומדים שירים ידועים מתוך המחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", כמעט כולם כתובים בטטרמטר יאמבי. המתודולוגיה מושתתת על השוואה בין "הנוסח הדיקלומי" של התמליל כשהוא לעצמו (המוסדר לפי משקל מוזיקלי רגולרי וסימטרי ככל האפשר) לבין הנוסח המולחן של תמליל זה (הכולל את כל החריגות מהסדירות וסימטריה שהכניס המלחין לפי ראות עיניו). שיטת הניתוח מסתייעת בנוטאציה אנליטית פשוטה, המאפשרת דירוש מחזורי של הטעמות. הנוטאציה מייצגת את המשקל המוזיקלי בשתי הגרסאות - הדיקלומית והמולחנת. הראשונה מייצגת את המשקל המוזיקלי בכוח הטמון בתמליל, ואילו השנייה - את המשקל המוזיקלי בפועל, כפי שהוא מסתמן בשיר המולחן. כאשר קיים פער בין שני הייצוגים הוא אומר דרשני, וכאן בדיוק נפתח מרחב הפרשנות שבו מתגדר לו המנתח (תקציר מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)2005
Number of pages1
JournalMIN-AD: ISRAEL STUDIES IN MUSICOLOGY ONLINE
Volume4
StatePublished - 2005

IHP publications

  • IHP publications
  • Argov, A -- (Alexander) -- 1914-1995
  • Alterman, Nathan -- 1910-1970
  • Rhyme
  • Rhythm

Cite this