היסטוריה וזיכרון במערכת החינוך: הסכסוך הישראלי-הערבי בראי ספרי הלימוד להיסטוריה בישראל 2000-1948

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

אלי פודה, המתרכז בסכסוך הישראלי-הערבי, מחלק את ההיסטוריה של ספרי הלימוד העוסקים בו לשלוש תקופות. התקופה הראשונה, תקופת ה"ילדות", נמשכה מתחילת הנחת היסודות למערכת החינוך העברית ועד לשנת 1967, ובה נע היחס לערבים בין התעלמות לבין תיאור באמצעות סטריאוטיפים שליליים, כאשר הסכסוך מצטייר באופן בלעדי מבעד ל"משקפיים" ציוניים. התקופה השנייה, תקופת ה"התבגרות", נמשכה משנת 1967 עד שנת 1984, ובה חלו שינויים אחדים שתרמו לגישה מאוזנת יותר בהוראת הסכסוך, אולם בסופו של דבר גם בה עוצבה התפיסה הדומיננטית דרך הפריזמה הציונית. בתקופה השלישית, תקופת ה"בגרות", שהחלה באמצע שנות השמונים, פודה מאתר שינוי מהותי ביחס לערבים וביחס להסברת מקורות הסכסוך: אל הפריזמה הציונית היתווספה גם נקודת הראות הערבית, התיאורים הסטריאוטיפיים נעלמו כמעט לחלוטין, והעולם הערבי אינו מיוצג עוד בצורה מונוליתית כבעבר. יחד עם זה, ניכר עדיין שימוש רב בספרים מהתקופה הקודמת, ואלה החדשים נתונים במתקפות על ידי גורמים המבקשים להיצמד לנרטיב הציוני ה"קלאסי". (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהיסטוריה, זהות וזכרון (קובץ בעריכת אבנר בן עמוס)
Publisherאוניברסיטת תל אביב
Pages69-100
Number of pages32
ISBN (Print)9652743437
StatePublished - 2002

IHP publications

  • IHP publications
  • Arab-Israeli conflict
  • Collective memory
  • Education -- History
  • Education -- Israel -- Administration
  • Historiography
  • History -- Study and teaching
  • Narration (Rhetoric)
  • Refugees, Arab
  • Textbooks
  • היסטוריה -- לימוד והוראה
  • היסטוריוגרפיה
  • הסכסוך הערבי-ישראלי
  • זיכרון קולקטיבי
  • חינוך -- היסטוריה
  • מערכת החינוך
  • נרטיב
  • ספרי לימוד
  • פליטים ערבים
  • תוכניות לימודים -- היסטוריה

Cite this