Abstract
אלי פודה, המתרכז בסכסוך הישראלי-הערבי, מחלק את ההיסטוריה של ספרי הלימוד העוסקים בו לשלוש תקופות. התקופה הראשונה, תקופת ה"ילדות", נמשכה מתחילת הנחת היסודות למערכת החינוך העברית ועד לשנת 1967, ובה נע היחס לערבים בין התעלמות לבין תיאור באמצעות סטריאוטיפים שליליים, כאשר הסכסוך מצטייר באופן בלעדי מבעד ל"משקפיים" ציוניים. התקופה השנייה, תקופת ה"התבגרות", נמשכה משנת 1967 עד שנת 1984, ובה חלו שינויים אחדים שתרמו לגישה מאוזנת יותר בהוראת הסכסוך, אולם בסופו של דבר גם בה עוצבה התפיסה הדומיננטית דרך הפריזמה הציונית. בתקופה השלישית, תקופת ה"בגרות", שהחלה באמצע שנות השמונים, פודה מאתר שינוי מהותי ביחס לערבים וביחס להסברת מקורות הסכסוך: אל הפריזמה הציונית היתווספה גם נקודת הראות הערבית, התיאורים הסטריאוטיפיים נעלמו כמעט לחלוטין, והעולם הערבי אינו מיוצג עוד בצורה מונוליתית כבעבר. יחד עם זה, ניכר עדיין שימוש רב בספרים מהתקופה הקודמת, ואלה החדשים נתונים במתקפות על ידי גורמים המבקשים להיצמד לנרטיב הציוני ה"קלאסי". (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | היסטוריה, זהות וזכרון (קובץ בעריכת אבנר בן עמוס) |
Publisher | אוניברסיטת תל אביב |
Pages | 69-100 |
Number of pages | 32 |
ISBN (Print) | 9652743437 |
State | Published - 2002 |
IHP publications
- IHP publications
- Arab-Israeli conflict
- Collective memory
- Education -- History
- Education -- Israel -- Administration
- Historiography
- History -- Study and teaching
- Narration (Rhetoric)
- Refugees, Arab
- Textbooks