הכשרת פרחי הוראה להוראה מתוקשבת ושילוב טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך: תמונת המצב בשנת הלימודים תשס"ט

אולז'ן גולדשטין, אידה הילויל, נצה ולדמן, וופא זידאן, ציפי זלקוביץ, ברטה טסלר, נילי מור, אלונה פורקוש-ברוך, לאה קוזמינסקי, מירי שינפלד

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המחקר המתואר במאמר זה מציג את תמונת המצב בשנת הלימודים תשס"ט (2009-2008) בתחום של שילוב טכנולוגיות מידע במכללות לחינוך בישראל. שלושה היבטים של הנושא נבחנים: א. הכשרת סטודנטים להוראה מתוקשבת; ב. השימוש בטכנולוגיות מידע על ידי סגל ההוראה במכללות לצרכים פדגוגיים ומקצועיים; ג. מדיניות משרד החינוך והמכללות. במחקר נמצא כי תכנית ההכשרה של סטודנטים להוראה מתוקשבת לוקה בחסר: כשלושה רבעים מבוגרי המכללות לחינוך מסיימים את לימודיהם בלי שהתנסו בעבודה מעשית בתחום זה, ובשנים האחרונות אף צומצם היקף הקורסים בתחום טכנולוגיות המידע אשר נלמדים במכללות. מרצים רבים במכללות לחינוך משלבים בשיעוריהם טכנולוגיות מידע בדרכים מסורתיות, ורק חלק קטן מהם משלבים אותן בדרכים מתקדמות (למידת חקר, יצירה אישית וקבוצתית, פתרון בעיות אותנטיות, למידה שיתופית). העדר בקרה על חלוקת התקציבים, כמו גם שינויים ארגוניים שהתחוללו במערכת להכשרת מורים, לא עודדו הטמעה של טכנולוגיות מידע. סיבה נוספת לליקויים בהטמעה היא מדיניותם של מוסדות ההכשרה, שהתבטאה בהעברת ניהול ההטמעה לראשי תחום התקשוב במכללות ובהעדר תהליך ארגוני מתוכנן בהובלת המנהיגות המוסדית. מדיניות זו של המכללות השפיעה על צמצום היקף הקורסים להוראה מתוקשבת, כמו גם על העדר המוטיבציה של מרצים ושל מדריכים פדגוגים רבים לאמץ חדשנות פדגוגית ולהדגימה לסטודנטים. הרלוונטיות של המחקר הנוכחי גוברת בהקשר של התכנית הלאומית של משרד החינוך להתאמת מערכת החינוך לדרישות המאה ה-21 נתוני המחקר עשויים לשמש את המכללות בהגדרת נקודת המוצא לתכנית מכללתית בנושא זה, בזיהוי נקודות חולשה ובהתווית תכנית פעולה רב-שנתית לשינוי תהליך הכשרת המורים ולהעצמתו. (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)20-67
Number of pages48
Journalדפים
Volume54
StatePublished - 2012

IHP publications

  • IHP publications
  • Computer-assisted instruction
  • Educational change
  • Information technology
  • Lecturers
  • Student teachers
  • Teachers
  • Teachers -- Training of
  • Teachers colleges
  • Teaching -- Aids and devices
  • Technological innovations

Cite this