Abstract
כרך 28 של מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי הוא גם כרך 25 של מחקרי ירושלים בספרות עברית. עגנון רצה לטעת את יצירתו בהווית ה'עם' כפי שהוא מגולם ב'שירי עם' וב'סיפורי עם', אך בד בבד הוא פעל בשדה הזיקות שבין הספרות העממית והספרות ה'יפה' בדרך משלו, שהייתה רחוקה מאוד מן האמון התמים ב'תומה' של יצירת ה'עם', ורחוקה עוד יותר מן הרצון ליצור רושם 'עממי אוטנתי' ביצירתו החדשה, האמנותית. עגנון נטע בפער הזה שבין היצירה האמנותית ובין היצירה ה'עממית' רשת סבוכה של מתחים, סתירות וספקות, עד כי לא פעם נראה, כי יצירתו החדשה באה, בין השאר, לפגוע בסיפור המסורתי ולהרוס את מהימנותו או את מושגי היופי והערך שפעלו בו, לא פחות מאשר ליזון מכוחו המפרה, המכונן זהות ותחושה של אמת. המאמר בוחן שתי יצירות של עגנון כדי ללמוד על אותו מתח בין הולכה, מסירה, ניתוק ותיקון המתרחשים בתמורות תרבותיות בכלל ובמגע בין יצירת עגנון לבין היסודות העממיים בפרט. הסיפורים הם "העגונות" ו"שלוש אחיות".
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 531-549 |
Number of pages | 19 |
Journal | מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי |
Volume | 28 |
Issue number | ב |
State | Published - 2013 |
IHP publications
- IHP publications
- פולקלור יהודי
- Jews -- Folklore
- סיפורי עם
- Folk literature
- Tales
- עגנון, שמואל יוסף -- עגונות (ספור)
- פרץ, יצחק ליבוש -- שלוש תופרות (שיר)
- עגנון, שמואל יוסף -- שלוש אחיות (ספור)
- השפעות ספרותיות
- Influence (Literary, artistic, etc.)
RAMBI Publications
- Rambi Publications
- Agnon, Shmuel Yosef -- 1887-1970 -- ʻAgunot
- Agnon, Shmuel Yosef -- 1887-1970 -- Shalosh aḥayot
- Peretz, Isaac Leib -- 1851 or 1852-1915 -- Shalosh Aḥayot
- Peretz, Isaac Leib -- 1851 or 1852-1915 -- Criticism and interpretation
- Legends -- Adaptations