TY - JOUR
T1 - הפרוגרסיביות של הנחות ארנונה למגורים והבניה חברתית
AU - דהן, מומי
N1 - Refereed/Peer-reviewed
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - מחקר זה בוחן את מידת הפרוגרסיביות של הנחות ארנונה למגורים, שחלקן ניתן לתושבים בעלי הכנסה נמוכה וחלקן מוענק לקבוצות חברתיות מסוימות ללא תלות במצבן הכלכלי. הנחות ארנונה המוענקות משיקול הכרה של החברה בתרומה של מקבליהן, כמו שירות צבאי, או בעוול שנגרם להם בשל היותם יהודים (ניצולי שואה) או ישראלים (נפגעי פעולות איבה), יזכו כאן לשם "הנחות הכרה". העבודה חושפת הבדלים בולטים בין תחולה פרוגרסיבית גבוהה של הנחות מותנות-הכנסה לבין תחולה יחסית של "הנחות הכרה". התחולה של "הנחות הכרה" הופכת רגרסיבית כאשר היא נמדדת עבור זכאי הנחות הקשורות לשירות הצבאי. כתוצאה מכך, נפגעת מידת הפרוגרסיביות הכוללת של מערכת המס המקומי. למעשה, הפגיעה בפרוגרסיביות היא חריפה יותר, כי הנחות ארנונה מרחיבות את הפערים בהכנסות ובהיקף השירותים המוניציפליים לטובת יישובים חזקים.התרומה העיקרית של עבודה זו היא להראות שמידת הפרוגרסיביות של מערכת מיסוי או מענקים אינה מושפעת רק מהמידה של שנאת אי-השוויון, מחיר ההתערבות הממשלתית והתפלגות פוטנציאל ההשתכרות, כפי שעולה מהתאוריה הכלכלית, אלא גם מתהליך ההבניה החברתית שמעצב את יחס הציבור כלפי קבוצות אוכלוסייה מסוימות. עוד נמצא שרשות מקומית ערבית מאופיינת בהנחות ארנונה מותנות-הכנסה גדולות יותר וב"הנחות הכרה" קטנות יותר בהשוואה לרשות יהודית בעלת מאפיינים דומים. תוצאה בלתי מכוונת של מדיניות זו היא עיצוב מערכת מס מקומי פרוגרסיבית יותר ברשויות מקומיות ערביות בהשוואה לרשויות מקומיות יהודיות לא-חרדיות ושל ערים מעורבות לאום לעומת ערים הומוגניות יותר. לא נמצא הבדל מובהק בין רשות מקומית דרוזית לרשות יהודית לא-חרדית, ומכאן שהטיה על בסיס לאום אינה הגורם המרכזי להבדלים שהתגלו. (מתוך המאמר)
AB - מחקר זה בוחן את מידת הפרוגרסיביות של הנחות ארנונה למגורים, שחלקן ניתן לתושבים בעלי הכנסה נמוכה וחלקן מוענק לקבוצות חברתיות מסוימות ללא תלות במצבן הכלכלי. הנחות ארנונה המוענקות משיקול הכרה של החברה בתרומה של מקבליהן, כמו שירות צבאי, או בעוול שנגרם להם בשל היותם יהודים (ניצולי שואה) או ישראלים (נפגעי פעולות איבה), יזכו כאן לשם "הנחות הכרה". העבודה חושפת הבדלים בולטים בין תחולה פרוגרסיבית גבוהה של הנחות מותנות-הכנסה לבין תחולה יחסית של "הנחות הכרה". התחולה של "הנחות הכרה" הופכת רגרסיבית כאשר היא נמדדת עבור זכאי הנחות הקשורות לשירות הצבאי. כתוצאה מכך, נפגעת מידת הפרוגרסיביות הכוללת של מערכת המס המקומי. למעשה, הפגיעה בפרוגרסיביות היא חריפה יותר, כי הנחות ארנונה מרחיבות את הפערים בהכנסות ובהיקף השירותים המוניציפליים לטובת יישובים חזקים.התרומה העיקרית של עבודה זו היא להראות שמידת הפרוגרסיביות של מערכת מיסוי או מענקים אינה מושפעת רק מהמידה של שנאת אי-השוויון, מחיר ההתערבות הממשלתית והתפלגות פוטנציאל ההשתכרות, כפי שעולה מהתאוריה הכלכלית, אלא גם מתהליך ההבניה החברתית שמעצב את יחס הציבור כלפי קבוצות אוכלוסייה מסוימות. עוד נמצא שרשות מקומית ערבית מאופיינת בהנחות ארנונה מותנות-הכנסה גדולות יותר וב"הנחות הכרה" קטנות יותר בהשוואה לרשות יהודית בעלת מאפיינים דומים. תוצאה בלתי מכוונת של מדיניות זו היא עיצוב מערכת מס מקומי פרוגרסיבית יותר ברשויות מקומיות ערביות בהשוואה לרשויות מקומיות יהודיות לא-חרדיות ושל ערים מעורבות לאום לעומת ערים הומוגניות יותר. לא נמצא הבדל מובהק בין רשות מקומית דרוזית לרשות יהודית לא-חרדית, ומכאן שהטיה על בסיס לאום אינה הגורם המרכזי להבדלים שהתגלו. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,000810322
M3 - מאמר
SN - 0557-1499
VL - 65
SP - 37
EP - 69
JO - רבעון לכלכלה
JF - רבעון לכלכלה
IS - 3-4; 66, 1-4
ER -