Abstract
הערכתנו את מידת חדשנותו של אדם תלויה בראש ובראשונה בידיעה שיש לנו על המקורות שעמדו לפניו. באמצעות אותם מקורות אנו מעריכים את מידת עצמאותו המחשבתית והספרותית או את מידת תלותו: האם היה סדרן, לקטן, מעבד, חדשן וכדומה. ככל שיחסרו לנו המקורות כך תיפגם יכולת הערכתנו. פעמים אנו פועלים בלית ברירה על פי הכלל האומר שאין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות, ואנו אנוסים לבחון על פי "מה שיש". הדבר נכון שבעתיים בנוגע ל"משנה תורה " של הרמב"ם בשל שלושה גורמים מצטברים: (1) לצורך כתיבת החיבור השתמש הרמב"ם במקורות בהיקף עצום; (2) מקורות רבים שעמדו לפני הרמב"ם אינם עוד בידינו - המדובר במקורות חז"ל ובמידה רבה יותר במקורות מתקופת הגאונים; (3) הרמב"ם לא ציין את המקורות מהם שאב, מה שמקשה עוד יותר על איתורם. עם גילוין של גניזות קהיר נחשפו מקורות רבים ששפכו אור על דרך עבודתו של הרמב"ם, אולם דומה שנזנח הטיפול בחיבורי ההלכה של הגאונים, וכך נותרו בקרן זווית מקורות חשובים לחקר הרמב"ם. על מנת שנוכל להעריך נכונה את מידת חדשנותו של הרמב"ם, שומה עלינו לבחון את הקשר שבינו ובין חיבוריהם של הגאונים, ובמיוחד חיבוריו של רב שמואל בן חפני, מן הפוריים שבגאונים, אשר הרמב"ם עצמו ציין שהיה מן המקורות בהם נעזר בחיבורו. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | הרמב"ם: שמרנות, מקוריות, מהפכנות, חלק א': היסטוריה והלכה (קובץ בעריכת אביעזר רביצקי) |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל |
Pages | 199-209 |
Number of pages | 11 |
ISBN (Print) | 9789652272454 |
State | Published - 2008 |
IHP publications
- IHP publications
- Influence (Literary, artistic, etc.)
- Jewish law
- Maimonides, Moses -- 1135-1204
- Talmud Bavli