Abstract
מאמר זה מציע קריאה שונה בשירתה של לאה גולדברג לילדים על ידי התמקדות בזיקתה לזמן, הן הזמן ההיסטורי והן זמנה האישי, הביוגרפי. בחירתה של גולדברג בסימבוליזם, הנוטה להתרחק מייצוג ישיר של הזמן, הובילה לכך שבדומה לשירתה למבוגרים, שירתה המכוונת לקוראים צעירים נתפסה כמנותקת מזמנה, אף שאינה כזו. זאת ועוד, קריאות מסורתיות נטו על פי רוב להפריד בין גוף יצירתה לילדים לבין כתיבתה למבוגרים, ואולם במאמר זה תתקיים קריאה סינופטית התופסת את הקורפורה הנפרדים־לכאורה כמקשה אחת. למאמר שני חלקים: הראשון דן בייצוגים ישירים ועקיפים של הזמן ההיסטורי בשירתה לילדים, שבאמצעותם מוצגת תנועתה רצוא ושוב בין פשט לבין רמז. בחלק זה נידונים גם שירים שיש בהם תנועה במרחב בזיקה לממד הזמן. חלקו השני של המאמר מבקש ליישב את הסתירה שבין עולם הילדוּת המואר שגולדברג בראה בכתיבתה לצעירים, לבין גישת ה"אנטי־ילדוּת" שניסחה ביצירותיה למבוגרים (בהשפעת חוויותיה במלחמת העולם הראשונה), על ידי הצעת שלושה הסברים. (מתוך המאמר) מילות מפתח נוספות: ייצוג הילדות בספרות; מלחמת העולם השנייה בספרות העברית; בנייתה של תרבות ארץ-ישראלית
Original language | Hebrew |
---|---|
Journal | עיונים בספרות ילדים |
State | Published - 2023 |
IHP publications
- IHP publications
- גולדברג, לאה -- 1911-1970
- Goldberg, Leah -- 1911-1970
- שירי ילדים
- Children's songs
- זמן בספרות
- Time in literature
- גולדברג, לאה -- 1911-1970 -- מסע הגדול
- ספרות נוסעים
- Travelers' writings -- History and criticism
- גולדברג, לאה -- 1911-1970 -- מעשה בצייר
- ילדים בספרות
- Children in literature
- טבע בספרות
- Nature in literature
- ספרות והיסטוריה
- Literature and history
- מלחמת העולם השנייה
- World War, 1939-1945
- כרונוטופ