התלמוד: האם ללמדנים בלבד? [רב-שיח]

אריאל פורסטנברג, סוזן לאסט-סטון, דניאל בויארין, רות קלדרון, עדין אבן ישראל, עמנואל לוינס, ז'ואל הנסל

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

למדנות יהודית זוהתה במהלך הדורות עם בקיאות בש"ס כולו ועם הבנה מעמיקה של סוגיותיו. בעבר יכול היה כל איש, לכאורה, להיכנס לבית המדרש וללמוד, אולם בפועל נשמר הידע התלמודי בקרב אליטה של למדנים. למן המחצית השנייה של המאה העשרים הלכה וגדלה נגישותו של הציבור הרחב לתלמוד, והעיסוק בו הפך נחלתן של קבוצות רבות ומגוונות: התפתחות "חברת הלומדים" הפכה את לימודו לעיסוקם היומיומי העיקרי של עשרות אלפי תלמידי ישיבות; מפעל התלמוד של הרב עדין שטיינזלץ אפשר את הקריאה בגמרא לכל אדם; בתי מדרש בסגנון ההתחדשות היהודית והקהילות הלומדות פתחו את הספרים החתומים לפני יהודים ממסגרות דתיות, מסורתיות וחילוניות שונות, המנהלים אורחות חיים מגוונים; ומפעל "הדף היומי" יצר מפגש אינטנסיבי בין אנשים עובדים לטקסט המורכב. על משמעות השינוי בלימוד התלמוד ועל השאלות העולות ממנו דן רב השיח הנוכחי. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)11-44
Number of pages34
Journalזהויות
Volume5
StatePublished - 2014

IHP publications

  • IHP publications
  • Civilization, Modern
  • Judaism
  • Steinsaltz, Adin
  • Talmud Bavli
  • Talmud Torah (Judaism)

Cite this