Abstract
במאמר זה מזוהה מחדש תחנת הרכבת בסג'ד, אשר נמחקה ממפת הארץ ומכתיבת קורותיה, והיא מוצבת במקומה הנכון בהתפתחותה המוקדמת של מסילת הברזל מיפו לירושלים. במאמר מתוארים מבנה התחנה ושרידיה שנותרו בשטח, ומוסברת היעלמותה לאחר מלחמת העולם הראשונה. נוסף על כך המחברים מנסים לברר מדוע הוקמה תחנה זו מלכתחילה ליד כפר לא מרכזי במיוחד, ומדוע משכו בוני המסילה הצרפתים את תוואי הרכבת דרך אזור לא בריא זה, אף שהיו להם חלופות קצרות יותר. התשובה על שאלות אלו נוגעת, ראשית, בבעיית המים הקשה של מסילת הקיטור מיפו לירושלים, אשר הביאה להקמת מפעלים הנדסיים חדשניים באזור המעיין בסג'ד; ושנית, באחוזתו הפרטית של הסלטאן באזור זה, שהיה פורה במיוחד, ובחשיבות של ההספקה החקלאית מתחנת סג'ד לאוכלוסייתה הגדלה של ירושלים. למאמר יש גם שתי מטרות מתודולוגיות: להדגים את השימוש בתצלומים מוקדמים של ארץ-ישראל כמקורות היסטוריים, אשר בלעדיהם לא היה אפשר לשחזר את קורות התחנה בסג'ד; ולהגביר את המודעות לפוטנציאל של ארכאולוגיה תעשייתית בחקר הארץ בדורות האחרונים.
Translated title of the contribution | The Vanishing Station: On the History and Significance of the Jaffa-Jerusalem Railroad |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 31-52 |
Number of pages | 22 |
Journal | קתדרה: לתולדות ארץ-ישראל וישובה |
Volume | 125 |
State | Published - 2007 |
IHP publications
- IHP publications
- Eretz Israel -- Historical geography -- 1517-1917, Ottoman period
- Eretz Israel -- History -- 1799-1917
- Eretz Israel -- In art
- Land tenure -- Israel
- Railroad stations -- Designs and plans
- Railroads -- History
- ארץ ישראל -- גיאוגרפיה היסטורית -- תקופת שלטון טורקיה (1516-1917)
- ארץ ישראל -- היסטוריה -- 1800-1914
- ארץ ישראל בצילום
- בונפיס, אדרין
- מבני תחנות רכבת
- סג'ד (אתר)
- קרקעות -- היבטים כלכליים ולאומיים
- רכבות ומסילות ברזל -- היסטוריה
- רכישת קרקעות בארץ-ישראל
RAMBI Publications
- Rambi Publications
- Eretz Israel -- History -- 1517-1917, Ottoman period