Abstract
ביזור סמכויות חינוך בשלטון המקומי מלווה ב"אמביוולנטיות סוציולוגית". ראשי רשויות מוצאים את עצמם בתווך בין הדרישות הממלכתיות של משרד החינוך לבין הדרישות הפרטיקולריות של ציבור ההורים המקומי. המדינה מצפה שהעברת סמכויות לרשות המקומית תגרום לנטילת אחריות של ראשי הערים בענייני החינוך, תוך כדי שמירה על מדיניות ממלכתית. ההנחה היא שהיגיון פוליטי יחייב את ראשי הרשויות להקפיד על איכות החינוך ועל העלאת התשומות לחינוך, וזאת על מנת שייבחרו לתפקידם בשנית, והציפייה היא שתפקוד עירוני לקוי בתחום החינוך יבוא לידי ביטוי בקלפי הבחירה הישירה של ראשי הערים — כשמי שאינו משקיע בחינוך, יוחלף על ידי הציבור המקומי בבחירות לרשויות המקומיות. באמביוולנטיות זו עולה הסבירות לפוליטיזציה וקונפליקטים, דבר העשוי להקטין את הסיכויים של ראשי רשויות מכהנים — להיבחר שנית. מחקר זה בוחן את תפקוד הרשויות המקומיות בעמדה שבין הציבור המקומי למשרד החינוך ואת הקשר בין תפקוד זה ואספקת שירותי חינוך לבתי הספר לבין תוצאות הבחירות לראשי הרשויות המקומיות בבחירות של נובמבר 1998. תפקוד הרשויות הוערך על ידי מנהלי בתי ספר ומנהלי מחלקות החינוך בשלטון המקומי במחקר שנעשה חצי שנה לפני מועד הבחירות. במחקר נמצא קשר בין הערכת תפקוד הרשויות לבין תוצאות הבחירות, ממצא המורה כי אספקת שירותי חינוך ומערכת היחסים עם משלימי התפקיד של הרשות המקומית הם סיסמוגרף מוקדם לתוצאות הצפויות בבחירות לשלטון המקומי. עוד נמצא, כי הרחקת הפוליטיקה המקומית מן העבודה היומיומית והמקצועית במחלקת החינוך, ומתן גיבוי פוליטי למנהל המחלקה, כשהוא נזקק לגיבוי מעין זה מול גורמים חוץ-רשותיים — מגדילים את סיכוייו של ראש הרשות להיבחר שנית. Devolution of responsibility for education to local authorities leads to "sociological ambivalence" placing incumbent mayors in the crossfire between parental interest groups and national policy. Due to the nature of the democratic process in local elections, political interests can spur the improvement of local services as mayors seeking reelection try to please local electors. However, over-commitment to the particularistic interests of strong parental groups can place mayors in conflict with school superintendents and national policy. With reference to the 1998 municipal elections in Israel, the current study investigates whether the mayor's conflict of interests between parents and the Ministry of Education correlates with the results of mayoral elections. The results show that a conflicted policy regarding parents and the ministry is correlated with the political failure of mayors seeking reelection. Conversely, objective professional standards and the avoidance of involvement in policy decisions on education correlate with reelection to the mayor's office.
Translated title of the contribution | Democracy and Education : Local Authorities Caught between Parents and the Ministry of Education - Effects on Mayoral Elections |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 217-241 |
Number of pages | 25 |
Journal | מגמות: רבעון למדעי ההתנהגות |
Volume | 43 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2004 |
IHP publications
- IHP publications
- שלטון מקומי ושלטון מרכזי
- Central-local government relations
- בחירות לרשויות מקומיות
- Local elections
- חינוך
- Education
RAMBI Publications
- Rambi Publications
- Education -- Israel
- Israel -- Politics and government