חינוך פוליטי כפיקציה חינוכית: תיאוריה, מדיניות, פרקטיקה

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

חוקרים ביקורתיים הצביעו על הפרדוקס שבו נתונים מורים העוסקים בחינוך אזרחי, המעוניינים לקדם תודעה פוליטית, אך אינם מסוגלים לנטרל לחלוטין הטיות אידיאולוגיות. מאמר זה מערער על תקפותה של ההבחנה התיאורטית שהציע צבי לם בין חינוך פוליטי לחינוך אידיאולוגי, ומציע לראות בה "פיקציה חינוכית": טענה שאינה בהכרח נכונה מבחינת אמיתותה, אך האמונה בקיומה והשימוש בה תורמים ליכולתם של מורים לפעול בתוך מערכת ציבורית מורכבת. המונח "חינוך פוליטי" הוא לפיכך כלי מעשי, שחשיבותו העיקרית היא באפשרו לאנשי חינוך בשדה להגדיר את יעדי החינוך האזרחי הרצויים להם במסגרת המערכת ולא לעומתה: לא להימנע למלעסוק בפוליטיקה, אך גם לא להיות מחויבים בשל כך לתפיסות חתרניות או רדיקליות. לאור זאת מוצג "האפקט המשחרר" של אימוץ גישת החינוך הפוליטי במסמכי המדיניות של משרד החינוך בשני העשורים האחרונים. אימוצה הוביל אנשי חינוך רבים להכרה בחשיבות הדיון בפוליטיקה בבית הספר ולאמונה שיש דרך לעשות זאת גם מבלי לחטוא באינדוקטרינציה. המאמר מציע מסגרת תיאורטית להבנת נקודת המבט הסובייקטיבת של המורים בנוגע לסגנונות דיון שונים באקטואליה שהם מובילים בשיעור. מודעותם של מורים לשאלה אם סגנון הדיון שהם מנהלים הוא פוליטי, אידיאולוגי, מוסרי או א-פוליטי, עשויה לסייע להם בהפעלת שיקולים אתיים ופדגוגיים לגבי דילמת השיתוף בעמדותיהם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)111-134
Number of pages24
Journalגילוי דעת; כתב עת רב-תחומי לחינוך, חברה ותרבות
Volume13
StatePublished - 2018

IHP publications

  • IHP publications
  • לם, צבי
  • מורים
  • Teachers
  • אזרחות -- לימוד והוראה
  • Civics -- Study and teaching
  • חינוך פוליטי
  • אידיאולוגיה
  • Ideology
  • אתיקה מקצועית -- מורים
  • Teachers -- Professional ethics
  • מערכת החינוך
  • Education -- Israel -- Administration
  • אקטואליה
  • עמדות פוליטיות
  • Attitude (Psychology)
  • Politics, Practical

RAMBI Publications

  • Rambi Publications
  • Civics, Israeli -- Study and teaching
  • Democracy -- Israel -- Study and teaching
  • Education -- Israel

Cite this