"טנגו בין תכנון לשחרור": שינוי פדגוגי ברמה המערכתית: רפלקציה על הטמעת מטלת ביצוע באזרחות

Translated title of the contribution: "Tango between planning and letting go" : System wide pedagogical change : reflection on implementing the Civic performance task.

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

שינויים פדגוגיים בדרכי הוראה-למידה-הערכה מתקיימים במקומות רבים בעולם, כולל בישראל, אך רובם מצליחים רק בקנה מידה קטן ומתקשים להוביל גם לשינוי פדגוגי בר-קיימא ברמה מערכתית. הפרקטיקה בעולם, והמחקר העוקב אחריה, עדיין מתלבטים בשאלת הגורמים המזרזים ומבטיחים מעבר מוצלח להטמעה בקנה מידה רחב של יוזמות חדשניות לשיפור פדגוגי. מאמר זה בוחן מקרה ספציפי של שינוי פדגוגי בקנה מידה מערכתי שהתקיים בישראל בשנים 2007-2012: הטמעת "מטלות ביצוע" ככלי ללמידה ולהערכה חלופיות לבגרות במקצוע האזרחות. הכותבים מציגים שלושה גורמים מרכזיים שסייעו להבנתם להובלת המהלך: תכנון פדגוגי קפדני, פיתוח מקצועי מעמיק בקנה מידה נרחב ומתן אוטונומיה לדרגי השטח. אף שתכנון קפדני מחד גיסא ומתן אוטונומיה לדרגי השטח מאידך גיסא נדמים כסותרים, ממצאי הניתוח מאששים את הטענה הקיימת בספרות המקצועית, כי דווקא מציאת האיזון הנכון בין שליטה ותכנון לבין שחרור ואוטונומיה היא המפתח להצלחת המהלך. הממצאים מעידים כי איזון זה מאפשר חתירה ממוקדת ומעמיקה להשגת מטרה פדגוגית אחידה, אך גם נותן מקום ליצירתיות ולפיתוח יזמות של אנשי השטח (bottom-up‏). האיזון מאפשר לכל הדרגים להרגיש שותפים ולהזדהות עם תהליך השינוי המובל "מלמעלה למטה" (top-down‏) לסביבות החינוכיות המגוונות שבהן הם עובדים. פרק המסקנות מכיל גם המלצות מעשיות לקובעי מדיניות העומדים בפני תהליכי הובלת שינוי פדגוגי מערכתי. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution"Tango between planning and letting go" : System wide pedagogical change : reflection on implementing the Civic performance task.
Original languageHebrew
Pages (from-to)11-40
Number of pages30
Journalדפים
Volume67
StatePublished - 2018

IHP publications

  • IHP publications
  • Civics -- Study and teaching
  • Education -- Israel -- Administration
  • Educational change
  • Educational tests and measurements
  • Problem-based learning
  • Teachers

Cite this