Abstract
מטרת מחקר זה היא לחשוף מאפיינים של ידע מורים מתוך הפרספקטיבה של האתגרים המיוחדים שניצבים לפניהם בעת הוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. הרציונל למחקר הוא, שחשיפת הידע והאמונות של מורים היא תנאי הכרחי לתכנון הכשרת מורים יעילה. המחקר מתייחס לשתי שאלות: (1) מהו הידע של המורים לגבי קשיים בחשיבת התלמידים? (2) מהו הידע הפדגוגי של המורים לגבי הקשיים האלו? אוכלוסיית המחקר, בשלביו השונים של המחקר, כוללת 37-83 מורים למדעים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה. איסוף הנתונים התבצע במהלך השתלמויות מורים בארבע דרכים שונות: הקלטת דיונים שהתקיימו בין המורים במהלך הקורס; איסוף תשובות לדפי עבודה שנכתבו בידי המורים במהלך הקורס; שאלונים לדיווח עצמי שבהם תיארו מורים שיעורי חשיבה שלימדו בכיתה; וניתוח רפלקטיבי שערכו מורים לשיעור מוקלט שלימדו בכיתה. התוצאות מעידות כי מורים רבים משליכים את גישת ההוראה שעיקרה "העברת חומר" גם להוראה של מיומנויות חשיבה גבוהות. מאחר שמורים חסרים ידע פדגוגי מתאים להוראת חשיבה, נחסמת לעתים קרובות האפשרות של התלמיד להתנסות בעצמו בחשיבה פעילה. נמצא גם כי למורים יש יכולת גבוהה לאתר קשיי חשיבה של תלמידים. נערך דיון בהשלכות הממצאים להכשרת מורים לפיתוח החשיבה (תקציר מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 3-28 |
Number of pages | 26 |
Journal | מגמות: רבעון למדעי ההתנהגות |
Volume | 42 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2002 |
IHP publications
- IHP publications
- Teachers
- Teachers -- Training of
- Teaching
- Thought and thinking