יום הזיכרון ויום הנכבה בבית ספר דו-לשוני בישראל: מפגש בין זהויות בקונפליקט

איילה חביב-ברק, צבי בקרמן, יורם בילו

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר עוסק בשני ימי זיכרון לאומיים: יום הזיכרון הישראלי ויום הנכבה הפלסטיני, כפי שהם מצוינים בבית ספר דו-לשוני בישראל. מטרתו המוצהרת של בית הספר ליצור חיים של דו-קיום בין ילדים יהודים לילדים פלסטינים אזרחי ישראל באמצעות שיתוף פעולה שוויוני בתחום החינוך. יום הזיכרון הוא אחד הימים המורכבים ביותר בבית הספר, והוא מגלם בתוכו את שיאו של העימות הלאומי בין שתי הקבוצות. מטרת המחברים היתה לזהות היבטים של זהות לאומית הבאים לביטוי במהלך הימים האלה, ולבחון אם המפגש בין קבוצות הלאום בבית הספר מחריף את הקונפליקט ואת הפערים בזהות, או יוצר זהות דיאלוגית מורכבת יותר. הניתוח מלמד כי שתי קבוצות הלאום עוברות תהליכים שונים זה מזה, בהתאם ליחסי הכוחות שבין קבוצת הרוב לקבוצת המיעוט. עם זאת אפשר לומר, כי בית הספר מאפשר ביטוי לנרטיבים ולזהות העצמאית של כל קבוצה לצד תחושת שותפות ביניהן. ההתמודדות עם הקונפליקט שבין הנרטיבים עשויה לקדם דווקא תקווה לחיים של דו-קיום במדינת ישראל. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)452-483
Number of pages32
Journalמגמות: רבעון למדעי ההתנהגות
Volume47
Issue number3-4
StatePublished - 2011

IHP publications

  • IHP publications
  • Yom ha-zikaron
  • Palestinian Nakba, 1947-1948

Cite this