יציאה יזמית כתגובה לחוסר שביעות רצון משירותים ציבוריים

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בעקבות עבודתו המכוננת של הירשמן (Hirschman) יציאה, קול ונאמנות (Exit, Voice and Loyalty), תגובת יציאה בשל חוסר שביעות רצון משירותים ציבוריים מתוארת לעתים קרובות כהחלפה של ספק שירותים אחד במשנהו, בהתאם לזמינותן של חלופות. מאמר זה מבקש להעשיר את הטיפולוגיה של הירשמן באמצעות הגדרת מושג חדש, "יציאה יזמית" - תגובה המתרחשת כאשר אזרחים מפסיקים לצרוך את השירות תוך שהם לוקחים יוזמה ויוצרים חלופה בת קיימא בעצמם. ההיבטים המעשיים של יציאה יזמית מנותחים להלן בהתבסס על חמש דוגמאות: לידת בית מתוכננת, חינוך ביתי, שיטור קהילתי, שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומועדוני התביעות במערב האמריקני. בעוד תפקידיהם של אזרחים במרחב השירות הציבורי מתוארים כ"משתתפים", "צרכנים", ו"יצרנים-שותפים", יציאה יזמית ממחישה את התפקיד היזמי שאזרחים יכולים למלא. בדומה לסוגים האחרים של יציאה, יציאה יזמית הופכת למשמעותית אם צורת השירות החדשה מתקבלת בחברה, במיוחד כאשר היא משקפת חוסר היענות למדיניות הקיימת, והופעת הדיוטות לספקים של שירותים מקצועיים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)135-161
Number of pages27
Journalפוליטיקה: כתב-עת למדע המדינה וליחסים בינלאומיים
Volume23
StatePublished - 2014

IHP publications

  • IHP publications
  • Childbirth at home
  • Civil service
  • Community policing
  • Discontent
  • Entrepreneurship
  • Home schooling
  • Mainstreaming in education

Cite this