לאופיו ולנתיבות השפעתו של המרכז הפייטני בבבל: הרהורים בעקבות ספריה של טובה בארי

שולמית אליצור

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

למן תקופת התלמוד היו בעולם היהודי כידוע שני מרכזים מתחרים: המרכז הארץ ישראלי והמרכז הבבלי. במשך קרוב לאלף שנים, עד סוף תקופת הגאונים, נטוש היה בין המרכזים האלה מאבק על הבכורה. סופה של התחרות בין ארץ ישראל לבבל, עם תום תקופת הגאונים וצמיחת מרכזי התורה והתרבות היהודיים החשובים בעיקר באירופה, עומד בסימן ניצחון בולט, כמעט מוחלט, של תורת בבל. אולם בתחום הפיוט ניצחה ארץ ישראל. הפיוט חדר לתפילות הקבע בבתי הכנסת בכל תפוצות ישראל. אם במרכז האיטלקי והאשכנזי אפשר להסביר את המצב בקלות יחסית, כפרי המסורת הארץ ישראלית הקדומה, הרי שהופעת הפיוט בספרד מעוררת תמיהה. ספרד כידוע היתה "בבלית" ותורת ארץ ישראל כמעט שלא נלמדה בה. ספרד, שסדרי התפילה שלה עוצבו בהשראת גאוני בבל, נמצאה לפתע אומרת שירה כביכול בנוסח ארץ ישראלי מובהק. המאמר מציג את מחקריה של טובה בארי.
Original languageHebrew
Pages (from-to)229-248
Number of pages20
Journalתרביץ: רבעון למדעי היהדות
Volume79
Issue number2
StatePublished - 2011

IHP publications

  • IHP publications
  • Jews -- Iraq
  • Eretz Israel -- History -- 638-1099, Arab Caliphate Period
  • Beeri, Tova
  • Hebrew poetry, Medieval
  • Piyyutim
  • Jews -- Spain
  • Selihot

Cite this