לדמות את השואה למען הדורות הבאים: גיבוש הזיכרון החזותי של השואה בקולנוע הפופולרי

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

למדיום הקולנועי נודע תפקיד מפתח בהעברת דימוייה של השואה את עולם המחר - העולם שבו לא יחיו עוד הניצולים. היסטוריון הסרטים טוביאס אברכט מציג במאמר זה תמונה מורכבת של גלגולם של סמלים היסטוריים מן העבר לסרטים של דורנו. הוא מנתח את האופן שבו עוצב מחדש סיפורה הטרגי של השואה, על כמה מסמליו החזותיים, כסיפור של הצלה והישרדות בסרט 'רשימת שינדלר' של סטיבן שפילברג. סרטו של שפילברג הוא לטענתו של אברכט גרסה קולנועית סגורה המדחיקה את הצד האפל של האירועים. דוגמה נגדית היא הסרט 'הפסנתרן' של רומן פולנסקי שנזקק אף הוא לדימויים חזותיים אותנטיים, אך שלא כמו שפילברג חתר פולנסקי להנגשתם הפעילה של שרידי העבר, גם האפלים ביותר שבהם, תוך ניסיון לעורר את השאלות העולות מהם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)28-37
Number of pages10
Journalבשביל הזיכרון
Volume15
StatePublished - 2013

IHP publications

  • IHP publications
  • שואה בקולנוע
  • Holocaust, Jewish (1939-1945), in motion pictures
  • ייצוג
  • רשימת שינדלר (סרט)
  • Schindler's list (Motion picture)
  • הפסנתרן (סרט)
  • שואה (סרט)
  • Shoah (Motion picture)

RAMBI Publications

  • Rambi Publications
  • שפילברג, סטיבן -- 1946- -- רשימת שינדלר (סרט)
  • פולנסקי, רומן -- 1933- -- הפסנתרן (סרט)
  • Holocaust, Jewish (1939-1945), in motion pictures
  • Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Commemoration

Cite this