"ללכת עם ולהרגיש בלי": נראות ובלתי נראות בשותפויות לקידום לימודי חול בין תלמודי תורה לבין ארגוני מגזר שלישי

דוד מלכה, לוטם פרי-חזן, נטע ברק-קורן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מחקר זה בחן שותפויות לקידום לימודי חול בין בתי ספר חרדיים לבנים לכיתות א'-ח' (תלמודיתורה) לבין ארגוני מגזר שלישי. מערך המחקר התבסס על ראיונות עם 20 משתתפים מחמישה ארגוני מגזר שלישי המפעילים תכניות לקידום לימודי חול בתלמודי תורה, מששה תלמודי תורה בהן פועלות התוכניות, ומקרן המפעילה ומממנת תכניות. ממצאי המחקר מעידים על המקום המרכזי של נראות ובלתי נראות בשותפויות אלה, החל מתהליך הכניסה המדורג של הארגונים לתלמודי התורה, דרך התאמות מקיפות שערכו הארגונים במטרה להשיג נראות חרדית, ועד לתהליכי הפיקוח וההערכה של התכניות. מסקנות המחקר עומדות על היתרונות והחסרונות הגלומים בבחירה האסטרטגית למקם את השותפות על ציר דינמי בין נראות לבלתי נראות. מחד גיסא, נראות דינמית מאפשרת לצדדים להחליט מול מי, מתי ואיך 'נראית' השותפות על מנת למנוע התנגדויות. מאידך גיסא, שהייה במצב של בלתי נראות לאורך זמן פוגעת בפוטנציאל ההתרחבות של התוכניות. התובנות בדבר קידום תכניות בלתי נראות אשר עוברות 'מתחת לרדאר' של הממסד החרדי עשויות להיות רלוונטיות להקשרים שונים, חינוכיים ואחרים, המציבים אתגרים ליחסי החברה החרדית והחברה הישראלית.(מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)40-58
Number of pages19
Journalעיונים בחינוך: כתב עת לעיון ומחקר בחינוך
Volume23
StatePublished - 2024

IHP publications

  • IHP publications
  • Cooperativeness
  • Education -- Curricula
  • Judaism and science
  • Non-governmental organizations
  • Schools
  • State supervision of teaching
  • Talmud Torah (Judaism)
  • Teachers
  • Ultra-Orthodox Jews
  • Ultra-Orthodox Jews -- Education

Cite this