Abstract
מחקר זה בחן שותפויות לקידום לימודי חול בין בתי ספר חרדיים לבנים לכיתות א'-ח' (תלמודיתורה) לבין ארגוני מגזר שלישי. מערך המחקר התבסס על ראיונות עם 20 משתתפים מחמישה ארגוני מגזר שלישי המפעילים תכניות לקידום לימודי חול בתלמודי תורה, מששה תלמודי תורה בהן פועלות התוכניות, ומקרן המפעילה ומממנת תכניות. ממצאי המחקר מעידים על המקום המרכזי של נראות ובלתי נראות בשותפויות אלה, החל מתהליך הכניסה המדורג של הארגונים לתלמודי התורה, דרך התאמות מקיפות שערכו הארגונים במטרה להשיג נראות חרדית, ועד לתהליכי הפיקוח וההערכה של התכניות. מסקנות המחקר עומדות על היתרונות והחסרונות הגלומים בבחירה האסטרטגית למקם את השותפות על ציר דינמי בין נראות לבלתי נראות. מחד גיסא, נראות דינמית מאפשרת לצדדים להחליט מול מי, מתי ואיך 'נראית' השותפות על מנת למנוע התנגדויות. מאידך גיסא, שהייה במצב של בלתי נראות לאורך זמן פוגעת בפוטנציאל ההתרחבות של התוכניות. התובנות בדבר קידום תכניות בלתי נראות אשר עוברות 'מתחת לרדאר' של הממסד החרדי עשויות להיות רלוונטיות להקשרים שונים, חינוכיים ואחרים, המציבים אתגרים ליחסי החברה החרדית והחברה הישראלית.(מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 40-58 |
Number of pages | 19 |
Journal | עיונים בחינוך: כתב עת לעיון ומחקר בחינוך |
Volume | 23 |
State | Published - 2024 |
IHP publications
- IHP publications
- Cooperativeness
- Education -- Curricula
- Judaism and science
- Non-governmental organizations
- Schools
- State supervision of teaching
- Talmud Torah (Judaism)
- Teachers
- Ultra-Orthodox Jews
- Ultra-Orthodox Jews -- Education