למידה טובה ומשמעותית: חוויות למידה חיוביות של בוגרים פלסטינים-ישראלים

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במאמר זה מתוארות חוויות למידה חיוביות של בוגרי בתי ספר של החינוך הערבי בישראל. מטרת המחקר העומד בבסיס המאמר הייתה לעסוק ישירות בהיבט הפדגוגי-חינוכי של חוויות הלמידה. במחקר נבדקו חוויותיהם של הבוגרים הערבים מתוך נקודת הראות שלהם את מהות החוויות שחוו, כדי לעמוד על מהותה של הלמידה הטובה והמשמעותית וללמוד על מאפייניה. אחת השאלות המרכזיות שעמדה בבסיס המחקר היא: מהם מאפייני חוויות הלמידה החיוביות של הבוגרים הערבים, ומהם התנאים המאפשרים את התרחשותן? במחקר השתתפו 250 בוגרים של מערכת החינוך הערבית בישראל, ועלו בו ממצאים מעניינים. כך, למשל, נמצא כי 70 אחוז מן המשתתפים בחרו בבית הספר כמקום העיקרי שבו התרחשו החוויות החיוביות, אף על פי שניתנו להם אפשרויות בחירה אחרות, כגון המשפחה, החברים ועוד. בנוסף לכך, חוויות הלמידה הטובות של הבוגרים התגלו כתוצר של למידה משמעותית שהתרחשה בתוך הכיתה. חוויות למידה אלו נקשרו ברובן לאישיותו של המורה ולמקצועיותו. חוויות אשר התרחשו מחוץ לכותלי הכיתה התמקדו בעיקר במצבים שבהם חשו הבוגרים כי נטלו על עצמם תפקידים בעלי חשיבות, כמו יושב ראש מועצת התלמידים, מדריכי קבוצות ועוד. המחקר עסק גם בתחושות ובהשלכות השונות שנוצרו בעקבות חוויות הלמידה, אך במאמר אתמקד בהצגת המאפיינים של חוויות הלמידה החיוביות במטרה לעמוד על מהותה של הלמידה הטובה והמשמעותית שהבוגרים מתארים. (מתוך המאמר). Refereed/Peer-reviewed
Original languageHebrew
Pages (from-to)144-167
Number of pages24
Journalדפים
Volume53
StatePublished - 2012

IHP publications

  • IHP publications
  • ערבים בישראל -- חינוך
  • Palestinian Arabs -- Education -- Israel
  • תלמידים
  • School children
  • למידה
  • Learning
  • חוויה (פסיכולוגיה)
  • Experience
  • שיטות הוראה
  • Teaching -- Methods
  • מורים ותלמידים
  • Teacher-student relationships
  • מורים
  • Teachers
  • בתי ספר
  • Schools

RAMBI Publications

  • Rambi Publications
  • הרשות הפלסטינית
  • Palestinian Arabs -- Education -- Israel

Cite this