Abstract
הופעת פיוטי הסליחות היא אחת החידות הקשות ביותר בתולדות הפיוט. למן המאה התשיעית ואילך קיומן של סליחות כמעט ברור מאליו: פייטני איטליה הראשונים כבר הכירו את הסוגה, ופייטנים בבליים בראשית המאה העשירית כתבו סליחות. בסידורי הגאונים מקומן של הסליחות מרכזי מאוד, והן נחשבות לחלק מחובת היום ביום הכיפורים ובתעניות. ואולם אין כל עדות ליטורגית לשימוש בסליחות בתקופה קדומה יותר. הן אינן מתועדות אצל פייטני ארץ ישראל הקלסיים וגם מאוחר יותר אין הסליחות שכיחות בארץ ישראל. ההצעה של שולמית אליצור לפתרון החידה היה שהסליחות היא סוגה פייטנית שנוצרה בבבל, ומשם התפשטה ליתר המרכזים היהודיים כולל איטליה ואשכנז. המאמר לא יעסוק בשאלת המרחב הגיאוגרפי שבו נוצרו הסליחות אלא בנקודה הליטורגית שבה נתהוו. המהלך שיתואר במאמר עשוי היה להתרחש בבבל, אך- כפי שמודגם בהרחבה - מקורו בפיתוח ייחודי בתוך סוגה פייטנית ארץ ישראלית קדומה. הבנת מקורן של הסליחות אף תוכל לזרוע אור על סדרת פיוטים מיוחדת שנדפסה לפני שנים רבות. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 503-542 |
Number of pages | 40 |
Journal | תרביץ: רבעון למדעי היהדות |
Volume | 84 |
Issue number | 4 |
State | Published - 2016 |
IHP publications
- IHP publications
- Selihot
- Piyyutim
- Worship (Judaism)
- Prayer -- Judaism
- Yom Kippur
- Mizrahim
- Cairo Genizah
- Archaeological dating