Abstract
המאמר מציע קריאה בטקסט מדרשי ארץ ישראלי, ויקרא רבה טז, א (פרשת מצורע), שבמרכזה במוצהר מושג הדמיון הפרשני. לדידה של המחברת, הפירוש הניתן בויקרא רבה (ובאיכה רבה) לביטוי 'סורו סורו' באיכה ד, טו, מתייחס לסירנות אשר מאז הופעתן הקמאית באודיסיאה של הומרוס הן דמויות על סמליות של אמנות השירה. פירוש זה מצביע על השתתפותה הפעילה של תרבות חז"ל בעיצוב דימוי הסירנות במסגרת תרבות מזרח אגן הים התיכון בשלהי העת העתיקה עם השלכות לתרבות האירופית מימי הביניים ואיילך. סברה זו נבדקת בכיוונים בין-טקסטואליים, בין-דתיים ובין-תרבותיים מגוונים: ייצוגים של סירנות בטקסטים אחרים בספרות חז"ל, זיקת הטקסט לפרשנות של טקסטים יווניים קלסיים ובמיוחד לפרשנות המקראית של הוגים ויוצרים מן הכנסייה הנוצרית הקדומה. כמו כן נבחנת זיקתן של הסירנות המילוליות למופעים של סירנות ודמויות דומות להן באמנות החזותית של שלהי העת העתיקה, בין היתר דמויות אודיסיאוס והסירנות בפסיפס בית לאונטיס בבית שאן. במאמר מובלטת הזיקה היצירתית בין רובדי תרבות שונים, אוראליים וכתובים, ממוסדים וחתרניים, קנוניים ופורצי דרך, מיוחסים ומודחקים (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | הדמיון הפרשני (קובץ בעריכת רות הכהן-פינצ'ובר, גלית חזן-רוקם, ירחמיאל כהן ואילנה פרדס) |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מאגנס |
Pages | 13-45 |
Number of pages | 33 |
ISBN (Print) | 9789654938532 |
State | Published - 2016 |
IHP publications
- IHP publications
- Hermeneutics
- Midrash rabbah -- Leviticus
- Rabbinical literature
- Art -- Philosophy
- Mosaics