"לשמוע אל הרינה או אל התפילה?": לידה הדדית של מילים ולחנים בהקשרי השיר העברי

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המוצר השתופי המכונה זמר עברי מכסה על הורתו הדו-סטרית - בצד המסלול הגנאלוגי המוכר: ממלים ללחן, קיים מסלול חלופי: מן הלחן למלים ואין בהכרח קדימות לאחד המסלולים. יתר על כן, כל מסלול כולל בתוכו בזעיר אנפין את ניגודו, דרך מימוש אפשרויות אסתטיות הנובעות מן הקיום התרבותי הבו-זמני של המסלול המנוגד (למשל, כשמנגינה משתחררת ממלים, או כשמלים משתלטות על המלודיה באופן שלא נותר בה סרח עודף). דו סטריות זו נובעת, בין היתר, משורש השיר בשני נופים שונים. הנוף האחד הוא היהודי, בעיקר המזרח אירופי והחסידי, שביחס שבין המילה לצליל נתן עדיפות לניגון, והנוף האחר הוא המערבי, שהעמיד בתשתיתו את תקינות הגייתן של המלים ואת זרימתו של הטקסט השירי Refereed/Peer-reviewed
Original languageHebrew
Pages (from-to)13-37
Number of pages25
Journalמחקרי ירושלים בספרות עברית
Volumeכ
StatePublished - 2006

IHP publications

  • IHP publications
  • Hebrew poetry
  • Melody
  • Songs, Hebrew

Cite this