Abstract
מבין המתודות הראשיות לחקר ספרות חז"ל - הפילולוגית, ההיסטורית המחשבתית והספרותית - האחרונה היא הצעירה ביותר. המחקר הספרותי השיטתי של המדרש והאגדה קיים לא יותר משלושים שנה, והוא צמח בשנות השבעים כתגובת נגד לגישה ההיסטורית, אשר קבעה עד אז את סדר היום המחקרי. היא הניחה שהטקסט ההמדרשי נועד לשקף במידה זו או אחרת של האמינות את המציאות ולפיכך אפשר להשתמש בו כעדות לאותה מציאות. הערעור המשמעותי ביותר על תפיסה זו בא משאלה פשוטה: "כל טקסט יש להבין אותו על פי סוגו, ולגבי רוב סיפורי האגדה חייבים אנו לשאול, האם יש להבינם כטקסטים היסטוריים או כטקסטים ספרותיים?" מסקנתו הנחרצת של פרופ' יונה פרנקל הייתה שבמקום לראות בטקסטים האלה היסטוריוגרפיה יש להתייחס אליהם כאל ספרות. מחבריהם לא ביקשו לתעד את המציאות, אלא להביע באמצעותם את עולמם הרוחני. הגישה הספרותית צמחה מצורך תרבותי והמאמר המחבר מתאר חלק מן התמורות במסורות ההרמנויטיות הקשורות בפרשנותם של מעשי חכמים. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Introduction |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | היגיון ליונה |
Subtitle of host publication | היבטים חדשים בחקר ספרות המדרש, האגדה והפיוט |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית |
Pages | 1-32 |
Number of pages | 32 |
ISBN (Print) | 9654932865, 9789654932868 |
State | Published - 2007 |
IHP publications
- IHP publications
- Abraham ben Moses ben Maimon -- 1186-1237
- Fraenkel, Jonah -- 1928-2012
- Haskalah
- Hebrew literature, Modern
- Literature, Medieval
- Maimonides, Moses -- 1135-1204
- Midrash
- Rabbinical literature