Abstract
על בסיס ראיונות עומק עם משתתפים בבית מדרש חילוני, נטען כי בניגוד למטרה המוצהרת של בתי מדרש אלו - לחזק את הסולידריות המתרופפת בין יהודים ליהודים - לימודי היהדות המתקיימים בהם מקבלים משמעות של מאבק סמלי, המבטא את ניסיונותיה של ההגמוניה החילונית לשקם את כוחה. המאמר בוחן את האופן שבו הלומדים החילונים מגדירים מחדש את משמעות הידע הנלמד ומציגים אותו כחלק מהונם התרבותי, וזאת כדי לשמור על יתרונם היחסי בהשוואה לקבוצות מתחרות. באמצעות הלימודים הם מייצרים סובייקט חילוני חדש - "חילוני לומד" - אך בו בזמן מבססים הבחנות דיכוטומיות מסורתיות בין דתיות לחילוניות. כך מעדכנים הלומדים את הונם התרבותי אגב שמירה על זהותם כחילונים, מודרניים ונאורים (לתפיסתם), וכן מגדירים מחדש את בכורתם של ערכים אלה בחברה הישראלית (מתוך המאמר).
Translated title of the contribution | An Actualization of a Symbolic Conflict: The Arena of Secular “Batei Midrash |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 269-299 |
Number of pages | 31 |
Journal | סוציולוגיה ישראלית: כתב-עת לחקר החברה הישראלית |
Volume | 8 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2007 |
IHP publications
- IHP publications
- בתי מדרש
- הון תרבותי
- חילוניות
- Secularism
- חילונים ודתיים
- Orthodox Jews -- Relations -- Nontraditional Jews
- יהדות -- לימוד והוראה
- Judaism -- Study and teaching
- זהות יהודית
- Jews -- Identity
RAMBI Publications
- Rambi Publications
- Orthodox Judaism -- Israel -- Relations -- Nontraditional Jews
- Adult education -- Israel