מיומנויות חברתיות בקרב ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית-קשה: השוואה בין דיווחי הורים ומורים והקשר למידת הדחק ההורי

נעה ניצן, דנה רוט

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרת המחקר הייתה לבחון את רמת ההתאמה בין דיווח מורים והורים על מיומנויות חברתיות של ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית-קשה, וכמו כן לבדוק האם יש התאמה בין הדיווח שלהם לרמת הדחק ההורי. במחקר השתתפו הורים ומורים של 18 ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית-קשה, בגילאים 4.5-12.5 שנים, הלומדים בבית ספר לחינוך מיוחד ברעננה. ההורה המעורב יותר בטיפול בילד התבקש למלא שני שאלונים: שאלון דחק הורי (PSI- Parenting Stress Index) ושאלון מיומנויות חברתיות (Portage Assessment Scale), שאותו מילאה גם המורה של הילד. ממצאי המחקר מצביעים על קשר שלילי בין רמת המיומנויות החברתיות של הילד (כפי שדיווחו עליה ההורים והמורים) לבין הדחק ההורי. ככל שרמת המיומנויות החברתיות נמוכה יותר, רמת הדחק ההורי גבוהה יותר. נוסף על כך נמצא כי יש הבדל בין דיווחי ההורים לבין דיווחי המורים על המיומנויות החברתיות של הילד; המורים דיווחו על מיומנויות חברתיות טובות יותר. גם נמצא כי יש קשר בין הפער בדיווח של ההורים ושל המורים על המיומנויות החברתיות של הילד, לבין רמת דחק גבוהה של ההורים. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבותה של גישת טיפול המערבת את המשפחה והרואה את ההורים כשותפים. חשוב לקבל מידע על התנהגות הילד הן מההורים והן מהמורים מאחר שהם פוגשים את הילד בהקשרים שונים ולכן תופסים את התנהגות הילד באופן שונה. מידע ממספר גורמים מספק תמונה מקיפה יותר על תפקוד הילד וצרכיו. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)83-100
Number of pages18
Journalסחיש - סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב
Volume27
Issue number1
StatePublished - 2014

IHP publications

  • IHP publications
  • ילדים עם מוגבלות
  • Children with disabilities
  • אנשים וילדים עם מוגבלות ומשפחתם
  • People with disabilities -- Family relationships
  • מורים
  • Teachers
  • מיומנויות חברתיות
  • Social skills
  • לחץ פסיכולוגי של הורים
  • מורים ותלמידים
  • Teacher-student relationships

Cite this