Abstract
מטרת המחקר הייתה לבחון את רמת ההתאמה בין דיווח מורים והורים על מיומנויות חברתיות של ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית-קשה, וכמו כן לבדוק האם יש התאמה בין הדיווח שלהם לרמת הדחק ההורי. במחקר השתתפו הורים ומורים של 18 ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית-קשה, בגילאים 4.5-12.5 שנים, הלומדים בבית ספר לחינוך מיוחד ברעננה. ההורה המעורב יותר בטיפול בילד התבקש למלא שני שאלונים: שאלון דחק הורי (PSI- Parenting Stress Index) ושאלון מיומנויות חברתיות (Portage Assessment Scale), שאותו מילאה גם המורה של הילד. ממצאי המחקר מצביעים על קשר שלילי בין רמת המיומנויות החברתיות של הילד (כפי שדיווחו עליה ההורים והמורים) לבין הדחק ההורי. ככל שרמת המיומנויות החברתיות נמוכה יותר, רמת הדחק ההורי גבוהה יותר. נוסף על כך נמצא כי יש הבדל בין דיווחי ההורים לבין דיווחי המורים על המיומנויות החברתיות של הילד; המורים דיווחו על מיומנויות חברתיות טובות יותר. גם נמצא כי יש קשר בין הפער בדיווח של ההורים ושל המורים על המיומנויות החברתיות של הילד, לבין רמת דחק גבוהה של ההורים. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבותה של גישת טיפול המערבת את המשפחה והרואה את ההורים כשותפים. חשוב לקבל מידע על התנהגות הילד הן מההורים והן מהמורים מאחר שהם פוגשים את הילד בהקשרים שונים ולכן תופסים את התנהגות הילד באופן שונה. מידע ממספר גורמים מספק תמונה מקיפה יותר על תפקוד הילד וצרכיו. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 83-100 |
Number of pages | 18 |
Journal | סחיש - סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב |
Volume | 27 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2014 |
IHP publications
- IHP publications
- ילדים עם מוגבלות
- Children with disabilities
- אנשים וילדים עם מוגבלות ומשפחתם
- People with disabilities -- Family relationships
- מורים
- Teachers
- מיומנויות חברתיות
- Social skills
- לחץ פסיכולוגי של הורים
- מורים ותלמידים
- Teacher-student relationships