TY - JOUR
T1 - מסכימים על סימני השאלה: חינוך פוליטי כפדגוגיה אזרחית משותפת
AU - כהן, אדר
N1 - המאמר מהווה חלק מאסופת מאמרים בנושא: אזרחות במבחן: המחלוקת על החינוך לאזרחות, המתפרסמת בגיליון זה בעמ' 139-218. המאמרים עוסקים בקשר שבין לימודי אזרחות להשקפה פוליטית. במסגרת המאמרים התבקשו הכותבים, מומחים בתחום החינוך לאזרחות, להתייחס לשמונה שאלות, כולן או חלקן, המתפרסמות בעמ' 144.
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - המאמר עוסק בקושי שמעוררת הדרישה לאחידות בתכני לימודי האזרחות בחברה מרובת מגזרים וקונפליקטים כמו החברה הישראלית. כל קבוצה (יהודים, ערבים, חילונים ודתיים) מושכת לכיוון המשרת אותה - פרטיקולרית ואתנו-לאומית, מצד אחד, וליברלית, אוניברסלית וביקורתית מן הצד השני. מחבר המאמר טוען שעל אף המתחים וחוסר ההסכמה לגבי התכנים, "קיים בסיס משותף רחב להוראת האזרחות בישראל. מאפייניו הם פדגוגיים ואינם תלויי-תכנים, ומהותו מתבססת על גישת החינוך הפוליטי". הפתרון שהוא מציע, הוא אם כן, הליכה בתווך, בין נקיטת גישה א-פוליטית הנמנעת מדיון שיש בו מחלוקות, לבין גישה אידיאולוגית המנסה לרתום את התלמידים לתמוך בתפיסת עולם ספציפית.
AB - המאמר עוסק בקושי שמעוררת הדרישה לאחידות בתכני לימודי האזרחות בחברה מרובת מגזרים וקונפליקטים כמו החברה הישראלית. כל קבוצה (יהודים, ערבים, חילונים ודתיים) מושכת לכיוון המשרת אותה - פרטיקולרית ואתנו-לאומית, מצד אחד, וליברלית, אוניברסלית וביקורתית מן הצד השני. מחבר המאמר טוען שעל אף המתחים וחוסר ההסכמה לגבי התכנים, "קיים בסיס משותף רחב להוראת האזרחות בישראל. מאפייניו הם פדגוגיים ואינם תלויי-תכנים, ומהותו מתבססת על גישת החינוך הפוליטי". הפתרון שהוא מציע, הוא אם כן, הליכה בתווך, בין נקיטת גישה א-פוליטית הנמנעת מדיון שיש בו מחלוקות, לבין גישה אידיאולוגית המנסה לרתום את התלמידים לתמוך בתפיסת עולם ספציפית.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001109747
M3 - מאמר
SN - 2224-5936
VL - 10
SP - 199
EP - 209
JO - גילוי דעת
JF - גילוי דעת
ER -