TY - JOUR
T1 - מתשובת שאלה לחיבור הלכה: לגלגולה של תשובת רב סעדיה גאון על דבר כיעור
AU - שטמפפר, יהודה צבי
N1 - למאמר מצורף נספח הכולל תעתיקים ותרגומים.
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - תשובות הגאונים שיצאו מסורא ופומבדיתא, שתי הישיבות המרכזיות בבבל, הועתקו רונמסרו מדור לדור, והיו מקור לא אכזב למבקשים להתחקות על תורת הגאונים. ואולם במקרים רבים הנוסח שהגיע לידנו איננו הנוסח המקורי. התשובות הגיעו אלינו לאחר שחלו בהן ידיים: הקונטרסים המקוריים פורקו והורכבו מחדש וגם התשובות גופן במקרים רבים קוצרו, נחלקו לחלקים, פשטו צורה ולבשו צורה – הכול לפי צורכי המעתיק או העורך. כך נשמטו מהתשובות עם השנים הפתיחות המסולסלות, שמות השואלים והמשיבים, שמות מקומות וכדומה. במאמר זה מובאת הטענה שהשינויים שנעשו בתשובות, נתנו מענה לצרכים שונים, וספרות השו"ת של הגאונים אכן נחלקת לכמה סוגות משנה. לצורך ביסוס הטענה מובאת במאמר תשובה שממנה הגיעו לידינו כמה גרסאות שנשתמרו, בגניזה ומחוצה לה, וניכרים בהן עקבות של מלאכת העריכה. המדובר בתשובה שחיבר רב סעדיה גאון במענה לשאלה לגבי דין "דבר כיעור". השוואת הגרסאות הרבות זו לזו מאפשרת שחזור התשובה המקורית (במלואה או קרוב לנוסחה המלא), ועל כן חשיבותה רבה. אך חשיבותה רבה גם מהיבט נוסף: בחינת הגרסאות וזיהוי הקיצור שנעשה בהן במעבר משלב לשלב, מאפשרים לנו לעמוד על מגמות העוסקים בעריכת תשובות הגאונים ועל מלאכת העריכה עצמה, ובמיוחד – הקיצור. המאמר גם מציג תובנות ממחקר משווה של ספרות השאלות ותשובות בעולם המוסלמי, וכן מציג השוואה לתשובת הרמב"ם שהוא עצמו עיבד אותה לכדי הלכה בחיבורו משנה תורה.
AB - תשובות הגאונים שיצאו מסורא ופומבדיתא, שתי הישיבות המרכזיות בבבל, הועתקו רונמסרו מדור לדור, והיו מקור לא אכזב למבקשים להתחקות על תורת הגאונים. ואולם במקרים רבים הנוסח שהגיע לידנו איננו הנוסח המקורי. התשובות הגיעו אלינו לאחר שחלו בהן ידיים: הקונטרסים המקוריים פורקו והורכבו מחדש וגם התשובות גופן במקרים רבים קוצרו, נחלקו לחלקים, פשטו צורה ולבשו צורה – הכול לפי צורכי המעתיק או העורך. כך נשמטו מהתשובות עם השנים הפתיחות המסולסלות, שמות השואלים והמשיבים, שמות מקומות וכדומה. במאמר זה מובאת הטענה שהשינויים שנעשו בתשובות, נתנו מענה לצרכים שונים, וספרות השו"ת של הגאונים אכן נחלקת לכמה סוגות משנה. לצורך ביסוס הטענה מובאת במאמר תשובה שממנה הגיעו לידינו כמה גרסאות שנשתמרו, בגניזה ומחוצה לה, וניכרים בהן עקבות של מלאכת העריכה. המדובר בתשובה שחיבר רב סעדיה גאון במענה לשאלה לגבי דין "דבר כיעור". השוואת הגרסאות הרבות זו לזו מאפשרת שחזור התשובה המקורית (במלואה או קרוב לנוסחה המלא), ועל כן חשיבותה רבה. אך חשיבותה רבה גם מהיבט נוסף: בחינת הגרסאות וזיהוי הקיצור שנעשה בהן במעבר משלב לשלב, מאפשרים לנו לעמוד על מגמות העוסקים בעריכת תשובות הגאונים ועל מלאכת העריכה עצמה, ובמיוחד – הקיצור. המאמר גם מציג תובנות ממחקר משווה של ספרות השאלות ותשובות בעולם המוסלמי, וכן מציג השוואה לתשובת הרמב"ם שהוא עצמו עיבד אותה לכדי הלכה בחיבורו משנה תורה.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,000397486
M3 - מאמר
SN - 0334-6986
VL - לה
SP - 229
EP - 264
JO - סידרא: כתב-עת לחקר ספרות התורה שבעל-פה
JF - סידרא: כתב-עת לחקר ספרות התורה שבעל-פה
ER -