Abstract
מאמר זה עוסק בזיקה בין המודל הבלתי פורמלי לבין דת בהקשר של החברה החרדית. המחקר מצביע על כך שחברה זו עוברת מזה זמן שינוי רדיקלי ללא מהפכה דתית. למסקנתה מגיעה החוקרת על סמך ניתוח החדירה או החלחול של קודים בלתי פורמליים למגוון פעילויות בחברה זו. הקודים באים לידי ביטוי בחופש בחירה רב יותר, בפעילויות מודולריות ובמרחב ניסוי וטעייה גדול יותר. קודים אלה מאתגרים את המודל הפונדמנטליסטי המקובל, דווקא בתקופה של התרחבות ומיסוד של המגמות הפונדמנטליסטיות. מגמות אלו מבטאות, אך גם משנות, לדבריה, את אופיין של הישיבות החרדיות בישראל המעודדות בדרכים חדשות אדיקות דתית וחוויות דתיות חרדית. מאמר זה מהווה דוגמה נוספת לכך שהצופן הבלתי פורמלי יכול לשמש ככלי עבודה מתודולוגי גמיש, המאפשר לחקור תמורות בקשרי הגומלין שבין מבנה חברתי לאידיאולוגיה בהקשרים לא צפויים שאך נוגדים לכאורה את המודל המקורי. יש לזכור שהמודל הבלתי פורמלי המקורי לא רק שלא הכיל מסגרות אידיאולוגיות "פונדמנטליסטיות", אלא אף ראה בהן ניגוד או היפוך לסדר הבלתי פורמלי. מחקר זה מפתח הן אפיק מחקרי מובחן והן שאלה כללית חשובה הקשורה בקונטינגנטיות של הממדים הבלתי פורמליים ובכוח ההסבר שלהם בהקשרים חדשים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | הסדר החברתי והקוד הבלתי פורמלי (קובץ בעריכת תמר רפופורט ואהוביה כהנא) |
Publisher | הוצאת רסלינג |
Pages | 395-413 |
Number of pages | 19 |
State | Published - 2012 |
IHP publications
- IHP publications
- Fundamentalism
- Social change
- Ultra-Orthodox Jews
- Yeshivot