Abstract
חקר המוסיקה של יהודי איטליה במאה הי"ז נע סביב דמותם של המלחין היהודי שלמה רוסי ו"רבו" ר' יהודה אריה ממודינה. הכותב מרחיב במאמרו את הדיון בסוגיה זו תוך הצצה אל עולמו המוסיקלי של ר' משה זכות. למרות המחסור במסמכים מוסיקליים של ממש, כגון רישומים בתווים או טקסטים הדנים בענייני מוסיקה, הרי ששמות הלחנים המופיעים בשירי הקודש של רמ"ז הם בסיס לדיון בנושא. בעיצוב המוסיקלי של שירי רמ"ז בולטות הנטיות השמרניות של המחבר: הוא המשיך את הדפוסים שקבעו המשוררים הצאצאים של יוצאי ספרד, בעיקר ר' ישראל נג'ארה. ניכר גם שרמ"ז היה בקי בחזנות ובלחני הפיוטים המסורתיים של התפילה הספרדית. הסתגרותו של רמ"ז בד' אמותיה של המסורת המוסיקלית הספרדית עולה בקנה אחד עם מורכבותה של אישיותו המטלטלת בין מסורות הנטועות בימי הביניים לבין החשיפה לדפוסי חשיבה מודרניים
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 53-70 |
Number of pages | 18 |
Journal | פעמים: פרקי עיון במורשת ישראל במזרח |
Volume | 96 |
State | Published - 2003 |
IHP publications
- IHP publications
- Hebrew poetry, Medieval
- Jewish literature -- Italy
- Piyyutim
- זכות, משה בן מרדכי
- ספרות יהודית -- איטליה
- פיוטים
- שירה עברית של ימי הביניים
RAMBI Publications
- Rambi Publications
- Jews -- Italy -- Music
- Piyyutim
- Prayer -- Judaism -- Music
- זכות, משה בן מרדכי -- 1620?-1697