עיצוב זיכרון מפייס: לקראת דו-קיום יהודי-פלסטיני באמצעות חינוך דו-לשוני

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

המאמר עוסק בטקסי זיכרון. מחבר המאמר מציג תוצאות מן המחקר שערך במשך שנתיים בשני בתי הספר החדשים הדו לשוניים שהוקמו על ידי המרכז לחינוך דו לשוני בישראל ב-1997, האחד בירושלים והשני בגליל. הוא בחן את עיצובם ואת משמעותם של שני טקסים מרכזיים בחיי בתי הספר. הראשון הוא חגיגת חג החנוכה, עיד אל פיטר וחג המולד, והשני - טקס הזיכרון לחללי צה"ל וטקס הזיכרון לנכבה, המתקיימים יחדיו בבתי הספר הללו. דרך בחינת הטקסים הללו בקרמן מבקש לבחון את מושג הפיוס: האם אפשר לעצב את הטקס כך שישקף מסר שכל הצדדים יכולים להיות שותפים לו? האם יש במסר הזה משום תרומה לפיוס ביניהם? המסקנות מעודדות רק בחלקן: חגיגת חג החנוכה, חג המולד ועיד אל פיטר עלתה יפה, במידה רבה משום שעיקרה את המחלוקות מתוכן. מסרים בעלי היבט לאומי (כמו דמותו של יהודה המכבי) או מעוררי זיכרונות מרים (כמו דמותו של ישו) נעדרו מן הטקס, ולעומתם הודגשו מסרים דתיים כמו מושג האור ונס פך השמן. ואולם בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום הזיכרון לנכבה לא היה אפשר לייצר עמעום בנוסח דומה כדי להתגבר על העימות המובנה בו. לפיכך נכשל הניסיון הזה: הטקס לווה במתחים, ואחריו אמרו כמה הורים שהם שוקלים להוציא את ילדיהם מבית הספר. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationמשחקי זיכרון (קובץ בעריכת יותם בנזימן)
Place of Publicationירושלים
Publisherמכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד
Pages231-248
Number of pages18
ISBN (Print)9789650204075
StatePublished - 2008

IHP publications

  • IHP publications
  • Schools
  • Rites and ceremonies
  • Fasts and feasts
  • Education, Bilingual
  • Yom ha-zikaron
  • Arab-Israeli conflict

Cite this