Abstract
"עקרונות החשיבה" שנמצאו: מקוריות ויכולת שיפוט, אקסטרה קוגניציה, רעיונות חוזק, פשרות וניצול מקריות, אנלוגיות, מיזוג הפכים / ניגודים. לעקרונות אלה השלכות ויישומים והם עשויים להיות כלים לחשיבה. בשל התרחבות לימודי הקולנוע ומשום המלצתם של חוקרים רבים למקם את החשיבה במרכז המעשה החינוכי, במאמר זה המחברים מבקשים למפות עקרונות חשיבה של במאי קולנוע מצטיינים. התפיסה העומדת בבסיס המאמר היא שהחלטותיהם היצירתיות של במאי קולנוע מתבצעות תוך התמקדות בעקרונות, שעשויים להיות רלוונטיים לחשיבה יצירתית בתחומים נוספים, ואולי אף לתרום להעמקת החשיבה בחינוך הכללי. לשם כך נערך מחקר בשיטת ה-Grounded Theory על ראיונות עם הבמאים, סרטים ומאמרים עליהם וכן הערות הבמאים (תוספת בדי.וי.די. של דברי הבמאים על רקע סרטם). קורפוס זה נותח תוך בדיקת יחסי-גומלין עם הספרות המקצועית בנוגע ליצירתיות. דפוסים שעלו כבולטים אותרו כמושגים מרכזיים בחשיבתם של במאים. המושגים שנמצאו חולקו לשתי קבוצות, האחת: עקרונות חשיבה שנמצאו אצל במאי קולנוע מצטיינים. השנייה: מושגים ספציפיים לעשייה קולנועית. המאמר מתמקד ב"עקרונות החשיבה", שכן מטרתו היא לאתר מוקדים התורמים לחינוך לחשיבה מעבר לקולנוע בלבד. אלה הוסברו, ונתנו סימוכין מתוך מאגר הנתונים.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 286-301 |
Number of pages | 16 |
Journal | כעת: כתב עת תלפיות |
Volume | ב' |
State | Published - 2016 |
IHP publications
- IHP publications
- Creative ability
- Motion picture producers and directors
- Motion pictures
- Theatrical producers and directors
- Thought and thinking