TY - BOOK
T1 - עשה זאת בעצמך
T2 - יזמות אזרחית כאסטרטגית חידוש במדיניות החינוך בישראל
AU - גופן-שריג, ענת
N1 - נוסף תקציר באנגלית.
על המעטפת גם: מכון פהר.
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - הורים היוזמים הקמת בתי ספר לילדיהם משקפים תופעה מוכרת בשדה החינוך הישראלי, תופעה שאינה מתיישבת עם ההסברים הקיימים אודות חידושי מדיניות. עיון בספרות מעלה כי הסברים אלה נחלקים לשתי קבוצות: "מודל פוליטי" ו"מודל מקצועי". "המודל הפוליטי" מצביע על מחאה ציבורית, תוך העברת האחריות לגורמים פוליטיים ומנהליים. "המודל המקצועי" מצביע על שינויים היזומים בידי הדרג המוסמך. הקמת בתי ספר בידי ההורים אינה בגדר מענה פוליטי למחאה, ואף אינה יוזמה של אנשי מקצוע (אשר עמלו קשות לחסום יוזמות אלו). המסגרת המושגית המבריקה של הכלכלן אלברט הירשמן ("יציאה, מחאה ונאמנות") מזהה את ההתנהגות הצפויה של צרכנים נוכח אי שביעות רצונם. בשוק תחרותי - "יציאה" (התקשרות עם ארגון חלופי) ואילו בשוק מונופוליסטי - "מחאה" (בחינוך זהו המנגנון העיקרי). אולם, מה מתרחש כאשר מחאה אינה מביאה את השינוי המיוחל, אי שביעות הרצון נותרת בעינה ואין אפשרות ליציאה או שהחלופות הנגישות אינן נתפשות כראויות? מחקר זה מזהה מנגנון "עשה זאת בעצמך", במהלכו נוטלים הצרכנים את קביעת המדיניות בפועל מידי הגורמים המוסמכים ולוקחים אחריות על ביצועה. מנגנון זה אינו מוכר: צרכן השירות גורם לחידוש במדיניות שלא "בדרך המלך" המקובלת, אלא יוצר בעצמו חלופה ראויה למען צרכיו שלו. זיהוי המשתנים המסבירים את השימוש במנגנון זה נעשה על רקע הספרות העוסקת בתפקידי המגזר השלישי (שכן כל בתי הספר שהוקמו ביוזמת הורים התמסדו כעמותה במעמד של מלכ"ר) ולאור המאפיינים הייחודיים של החינוך.
AB - הורים היוזמים הקמת בתי ספר לילדיהם משקפים תופעה מוכרת בשדה החינוך הישראלי, תופעה שאינה מתיישבת עם ההסברים הקיימים אודות חידושי מדיניות. עיון בספרות מעלה כי הסברים אלה נחלקים לשתי קבוצות: "מודל פוליטי" ו"מודל מקצועי". "המודל הפוליטי" מצביע על מחאה ציבורית, תוך העברת האחריות לגורמים פוליטיים ומנהליים. "המודל המקצועי" מצביע על שינויים היזומים בידי הדרג המוסמך. הקמת בתי ספר בידי ההורים אינה בגדר מענה פוליטי למחאה, ואף אינה יוזמה של אנשי מקצוע (אשר עמלו קשות לחסום יוזמות אלו). המסגרת המושגית המבריקה של הכלכלן אלברט הירשמן ("יציאה, מחאה ונאמנות") מזהה את ההתנהגות הצפויה של צרכנים נוכח אי שביעות רצונם. בשוק תחרותי - "יציאה" (התקשרות עם ארגון חלופי) ואילו בשוק מונופוליסטי - "מחאה" (בחינוך זהו המנגנון העיקרי). אולם, מה מתרחש כאשר מחאה אינה מביאה את השינוי המיוחל, אי שביעות הרצון נותרת בעינה ואין אפשרות ליציאה או שהחלופות הנגישות אינן נתפשות כראויות? מחקר זה מזהה מנגנון "עשה זאת בעצמך", במהלכו נוטלים הצרכנים את קביעת המדיניות בפועל מידי הגורמים המוסמכים ולוקחים אחריות על ביצועה. מנגנון זה אינו מוכר: צרכן השירות גורם לחידוש במדיניות שלא "בדרך המלך" המקובלת, אלא יוצר בעצמו חלופה ראויה למען צרכיו שלו. זיהוי המשתנים המסבירים את השימוש במנגנון זה נעשה על רקע הספרות העוסקת בתפקידי המגזר השלישי (שכן כל בתי הספר שהוקמו ביוזמת הורים התמסדו כעמותה במעמד של מלכ"ר) ולאור המאפיינים הייחודיים של החינוך.
M3 - ספר
T3 - הסדרה הכתומה
BT - עשה זאת בעצמך
PB - בית הספר למדיניות ציבורית - האוניברסיטה העברית בירושלים
CY - ירושלים
ER -