פוגשים את ה"אחר", פוגשים את עצמנו: דיאלוג בין-קבוצתי ככלי לפיתוח רפלקטיביות ביקורתית בחברה רב-תרבותית

גליה וינברג-קורניק, יוחאי נדן, עדיטל בן ארי

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

הכשרת אנשי מקצוע לעבודה מודעת, רגישה ואפקטיבית בחברה רב-תרבותית היא אחד האתגרים המרכזיים שבהם נתקלים אנשי חינוך במקצועות העזרה. דיאלוג בין-קבוצתי הוא פרקטיקה פדגוגית שבה יכולים להיעזר אנשי חינוך במסגרת עבודתם. אנו יוצאים מן ההנחה כי מפגש עם ה"אחר" טומן בחובו הזדמנות לפיתוח רפלקטיביות ביקורתית - אחת מן המיומנויות ההכרחיות לאנשי מקצוע הפועלים במציאות המתאפיינת בשונות וגיוון תרבותי. במאמר זה אנו מציגים ממצאי מחקר שערכנו אשר בחן דיאלוג בין-קבוצתי (המתקיים בין קבוצה ישראלית לקבוצה גרמנית) ככלי פדגוגי לחינוך לרב-תרבותיות, ואת תרומתו לפיתוח רפלקטיביות ביקורתית בקרב סטודנטים לעבודה סוציאלית. מממצאי המחקר עולה כי דיאלוג בין-קבוצתי הוא כלי התנסותי יעיל לחינוך ולהכשרה החברה רב-תרבותית, שכן הוא מקדם ומפתח רפלקטיביות ביקורתית ביחס לשני מושגים מרכזיים - הקשר ויחסי כוח. דיאלוג בין-קבוצתי עשוי לתרום למאמץ המקצועי לחנך אנשי מקצוע ביקורתיים, רפלקטיביים ומחויבים חברתית, וכך עשוי לעזור להתמודד עם האתגרים הטמונים בעבודה בחברות המאופיינות בשונות הולכת וגדלה, ביחסים בין-קבוצתיים טעונים, ובקונפליקטים פוליטיים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)423-447
Number of pages25
Journalחברה ורווחה: רבעון לעבודה סוציאלית
Volumeל"ה
Issue number3
StatePublished - 2015

IHP publications

  • IHP publications
  • Critical thinking
  • Dialogue
  • Group identity
  • Multicultural education
  • Multiculturalism
  • Other (Philosophy)
  • Social workers
  • Social workers -- Training of
  • דיאלוג
  • האחר
  • הכשרת עובדים סוציאליים
  • זהות מקצועית
  • זהות קבוצתית
  • חינוך לרב-תרבותיות
  • עובדים סוציאליים
  • רב-תרבותיות
  • רפלקטיביות

RAMBI Publications

  • Rambi Publications
  • Intergroup relations
  • Other (Philosophy)
  • Social work education -- Israel
  • Social work education -- Germany
  • Multiculturalism

Cite this