צלילים זרים: גלות מוזיקלית בשלושה מסיפורי ס' יזהר מתוך הקובץ "צדדיים"

נפתלי וגנר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

צלילים זרים הוראתם בתורת המוזיקה היא צלילים שאינם נמנים עם צלילי האקורד שבמסגרתו הם מופיעים, ומשום כך נוצרים בעטיים מרווחים דיסוננטיים הדורשים פתרון. בסיפוריו של ס' יזהר נחשף המספר לא פעם לצלילים "קלאסיים" הזרים להוויה היישובית אשר בה הוא נתון ואף הם יוצרים עמה אינטראקציות דיסוננטיות. חריגותם של צלילים אלו מהקואורדינטות של הכאן והעכשיו בולטת כאשר משמיעים אותם מוזיקאים-פליטים – "עולים-גולים" – שגורשו ממכורתם התרבותית. אולם צלילים אלה, הזרים לעולמו החיצוני של המספר, מדברים אל פנימיותו ומפעימים אותה. הם מרחיבים את תודעתו אל מעבר לאופקיו, המוגבלים לא רק עקב הריחוק הגיאוגרפי ממרכזי התרבות אלא גם בשל אידיאולוגיה ספרטנית המתייחסת בחשדנות לכל עידון אסתטי. העיון הנוכחי מתמקד בשלושה "סיפורים מוזיקליים" מתוך הקובץ צדדיים. הסיפורים נקראים מנקודת ראות מוזיקולוגית מתוך דיון אנליטי בכמה מהיצירות המוזיקליות המוזכרות בהם, כדי להבין את תפקודה של היצירה העומדת על הפרק ככוח מניע בעלילה. התבוננות זו מאפשרת לעמוד על הכוחות המופלאים שמייחס הסופר למוזיקה ולהעמידם לדיון ביקורתי.
Original languageHebrew
Pages (from-to)121-143
Number of pages23
Journalזהויות
Volume7
StatePublished - 2016

IHP publications

  • IHP publications
  • Music in literature
  • Music -- History and criticism
  • Jewish diaspora
  • Bible -- Habakkuk

Cite this