Abstract
תלמידים רבים מתקשים בזיכרון של עובדות הכפל, וחוקרים שונים ניסו להסביר את הגורמים לקשיים אלו. המחקר הנוכחי משלב בין ידע מתחום הפדגוגיה המתמטית הקשור בקשיים בזיכרון עובדות הכפל לידע מתחום מדעי המוח על הפרעות בשלבי הלמידה והזיכרון השונים, זאת בהתאם לדיסציפלינה הנוירו־פדגוגית. מחקרי זיכרון הראו שבמהלך יצירת זיכרון קיימים שלבים אשר רגישים להפרעות: גיבוש וגיבוש מחדש. המחקר הנוכחי בחן את השפעת ההתערבות של לימוד מידע דומה (לימוד שתי רשימות של עובדות כפל) לעומת השפעת התערבות של לימוד מידע שונה (לימוד רשימת עובדות כפל ורשימת מילים) על זיכרון של עובדות הכפל לאחר שלבים אלו. במחקר השתתפו 115 תלמידי כיתה ג והוא כלל שני ניסויים שהתבצעו במסגרת שיעורי מתמטיקה בכיתה. בניסוי הראשון נבדקה השפעת התערבות של לימוד מידע דומה על לימוד המידע הראשוני לעומת השפעת התערבות של לימוד מידע שונה במהלך שלב גיבוש הזיכרון. בניסוי השני נבדקו השפעות של התערבויות אלו במהלך שלב הגיבוש מחדש של הזיכרון. בשני הניסויים התוצאות נמדדו על פי מדדים של דיוק ומהירות השליפה של רשימת עובדות הכפל שנלמדו בתחילת הניסוי. התוצאות שהתקבלו מצביעות לראשונה, בהקשר של תוכן מתמטי, שהתערבות באמצעות מידע דומה גורמת להפרעה משמעותית יותר בשליפה של העובדות מאשר התערבות באמצעות מידע שונה הן בשלב הגיבוש הן בשלב הגיבוש מחדש. תוצאות אלו נמצאו הן ברמת הדיוק של התשובות הן ברמת מהירות השליפה שלהן. התוצאות שהתקבלו מרחיבות את ההבנה באשר לגורמי קושי אפשריים נוספים העומדים בבסיס הקשיים של שליפת עובדות הכפל משלב הקידוד בלבד (שלב הלמידה) כפי שנחקר עד כה, לשלבים נוספים ביצירת הזיכרון: שלב הגיבוש ושלב הגיבוש מחדש. למחקר זה חשיבות רבה בהוראה־למידה מיטבית של עובדות כפל, וכן בהדגשת החשיבות של יישום הדיסציפלינה הנוירו־פדגוגית במחקר וביישום בכיתה. (מתוך המאמר) נספח 1: לוח 3: תרגילי הכפל שנלמדו בשלב הלימוד הראשוני ובשלב ההפרעה; נספח 2: לוח 4: רשימת המילים שבהן נעשה שימוש בשלב ההפרעה השונה, בהתאמה למספר ההברות בשם של כל מספר בתרגיל.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 1-32 |
Number of pages | 32 |
Journal | חוקרים @ החינוך המיוחד |
Volume | 5 |
State | Published - 2024 |
IHP publications
- IHP publications
- School children
- Memory
- Mathematics -- Study and teaching
- Multiplication
- Cognitive neuroscience
- Educational psychology
- Learning
- Information science