שאלה של טעם: 'עברות' משקליו של ביאליק בדרך ההלחנה

נפתלי וגנר, יעל רשף

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

באספה הכללית השנייה של אגודת המורים בגדרה ב-1904 הוחלט להנהיג את הטעמת המלרע הדקדוקית. ביאליק עודד את המורים למצוא דרכים ותחבולות כדי לסגל להטעמה החדשה את שירי הילדים שלו שנכתבו בהטעמה אשכנזית. אך כיצד נעשה הדבר? כדי לרדת לשורש העניין נדרשת חקירה פרוזודית-מוזיקלית מדוקדקת, העוקבת אחר צירי הסתגלותו של טקסט שנגזר עליו לגלות מהקשרו הקצבי המקורי ולהתאם עצמו למערכת הזרה לטבעו. במחקר העומד ביסודו של מאמר זה ניסינו להעמיד מתודה של טרנספורמציות שתאפשר לערוך מעין שחזור היפותטי של תהליך ההמרה. נדגים את שיטתנו תוך עיון בכמה משירי הילדים המולחנים של ביאליק. דגש העיון יהיה מתודולוגי, ויתנהל סביב האינטראקציה המיידית בין הפרוזודיה לבין המוזיקה, תוך צמצום הדיון באספקטים בלשניים, ספרותיים, מוזיקליים ואחרים.
Original languageHebrew
Pages (from-to)2006
Number of pages1
JournalMIN-AD: ISRAEL STUDIES IN MUSICOLOGY ONLINE
Volume5
Issue number1
StatePublished - 2006

IHP publications

  • IHP publications
  • Accents and accentuation
  • Bialik, Hayyim Nahman -- 1873-1934
  • Children's songs
  • Composition (Music)

Cite this