Abstract
יצירותיו של אסד עזי מראשית שנות התשעים גדושות בצבעים עזים ובדגמים חוזרים, ומעוטרות באבנים נוצצות ובגדילי בד שמקנות להן מראה זוהר דמוי תכשיט מפתה המושך ומהנה את העין. השימוש בקישוט ביצירות אמנות מתקשר לרוב למוצא אתני, ורבים טענו לאורך השנים כי יש בכך ביטוי ויזואלי למוצאו המזרחי של אמן דרוזי זה. הכינוי "ציורי השטיחים" שנותן עזי ליצירות אלה מחזק את המימד הקישוטי-מוסלמי הטמון בהן, שכן הוא הופך את היצירות לאביזר ביתי שתפקידו עיטור ויפויי, ואף מזכיר את התפקיד הדתי של השטיחים כמשטח לתפילה במסגדים. בשל כך, יש שניסו לטעון כי עזי פנה בציורי השטיחים אל האורנמנטיקה בגלל המסורת המוסלמית האוסרת תיאור דמויות, אך בכך התעלמו ממוצאו הדרוזי של האמן, אשר המשיך ליצור יצירות פיגורטיביות בעת שעסק בסדרת השטיחים, ואף שילב מוטיבים פיגורטיביים ביצירות אלה. במאמר מראה המחבר כי יצירותיו של עזי מנסות להטעות את הצופה ומתיימרות להיות מזרחיות, עיטוריות, שטוחות ומופשטות, בעת שלמעשה אינן כאלה כלל, והן משלבות בתוכן אלמנטים מערביים ופיגורטיביים רבים שמעוררים שאלות חברתיות ופוליטיות על אלימות, שונות, ניגודים וזהות. (מתוך המאמר) המאמר פורסם גם בגרסה מודפסת בכתב העת פרוטוקולאז' בגליון שנת 2009.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 2006 |
Number of pages | 1 |
Journal | היסטוריה ותיאוריה |
Volume | 3 |
State | Published - 2006 |
IHP publications
- IHP publications
- Aze, Assad
- Beauty, Personal
- East and West