Friendships and Socialization with Developmental Coordination Disorder: Comparing Experiences in Late Adolescence and Adulthood

Miri Tal-Saban, Amanda Kirby

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

רקע: מעט מחקר וידע מצוי בתחום הריפוי בעיסוק על אודות החוויה של מבוגרים צעירים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה מוטורית (Development Coordination Disorder, DCD) ועל יכולתם לפתח קשרים חברתיים קרובים בהשוואה למבוגרים טיפוסיים מטרות: מחקר זה בודק את השווה ואת השונה בדיווחים על אודות התנסויות חברתיות בקרב מבוגרים עם וללא קשיים מוטוריים וחוקר את היכולת לפתח קשרים חברתיים בגיל ההתבגרות המאוחרת ובגיל הבגרות. שיטה: מחקר זה הוא מחקר תיאורי השוואתי. במסגרת המחקר, פותח שאלון הבודק השתתפות חברתית (Socialising and Friendship Questionnaire, SAF-Q) על מנת להשוות השתתפות חברתית בין מבוגרים עם DCD (n=37) לבין מבוגרים טיפוסיים (n=73) ביכולתם ליצור קשרים חברתיים בהווה ובאופן רטרוספקטיבי בעבר. תוצאות: בממצאי מבחן t-test למדגמים לא מזווגים נמצא הבדל מובהק (t (110) = -3.19, P <0.05) בין מבוגרים עם DCD לבין מבוגרים טיפוסיים בחלק של השאלון הבודק השתתפות חברתית בגיל ההתבגרות המאוחרת ("עבר"), אך לא נמצאו הבדלים מובהקים בין קבוצות המחקר בחלק השני של השאלון הבודק השתתפות חברתית בגיל המבוגר ("הווה") (t (110) = -1.64, p<0.05). מסקנות: מחקר ראשוני וחלוץ מה מלמד כי מבוגרים צעירים עם DCD מדווחים באופן רטרוספקטיבי, על חוויות חברתיות פחות טובות ממבוגרים טיפוסיים בשלהי גיל ההתבגרות. בגיל הבגרות הדיווח העצמי שלהם דומה לזה של מבוגרים טיפוסיים. יש חשיבות להתערבות בתחום החברתי בקרב אוכלוסיית DCD בגיל הצעיר על מנת לשמר תפיסה עצמית חיובית ולמנוע תסכולים חברתיים עתידיים. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionשינויים בדפוסי חברות בקרב מתבגרים ומבוגרים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD)
Original languageEnglish
Pages (from-to)E42-E59
Journalכתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
Volume30
Issue number3
StatePublished - 2021

Bibliographical note

למאמר מצורף נספח הכולל דוגמאות של פריטים מתוך SAF-Q Refereed/Peer-reviewed

IHP publications

  • IHP publications
  • Adolescence
  • Adulthood
  • Coming of age
  • Interpersonal relations
  • Interpersonal relations in adolescence
  • Social skills
  • Socialization

Cite this